natriumsulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

natriumsulfaat

hey weet iemand misschien waar ik "natriumsulfaat" kan krijgen of desnoods maken :shock: .Dit van wege omdat ik graag water wil Opsplitsen van waterstofgas en zuurstofgas.

alvast bedankt mensuuuh ;)

Re: natriumsulfaat

wrm doe je niet gewoon simpele electrolyse?

Berichten: 2.746

Re: natriumsulfaat

als je het wil maken ( wat niet nodig is voor elektrolyse) kan je de juiste hoeveelheid(aantal mol) zwavelzuur met natriumhydroxide mengen en uitkoken als je het in zout vorm wil

H2SO4 + NaOH => H2O + Na2SO4

Berichten: 7

Re: natriumsulfaat

dus jij wil zeggen dat als ik 2 flessen die naast elkaar rechtop staan, met ertussen een plastic buisje.En in elke fles onderaan een naald prik zodat de naald half in de fles en half eruit hangt.En vervolgens de flessen met gedistilleerd water vul en de elektroden van een transformator op de 2 naalden aanluit,En dan de transfo in het stopcontact druk geen natriumsulfide hoef toe te voegen om het gewenste effect te krijgen :shock:

alvast bedankt overigens

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: natriumsulfaat

Zoek maar eens op google: 'toestel van hoffman'. Dit is hier uitermate geschikt voor.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.746

Re: natriumsulfaat

er is een stof nodig om te kunnen geleiden, enkel daarvoor dient natriumsulfaat

hierboven heb je natriumsulfaat en sulfide vermeld, deze twee zijn niet hetzelfde!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: natriumsulfaat

hey weet iemand misschien waar ik "natriumsulfaat" kan krijgen


www.hekserij.nl (staat niet op de site, maar ze hebben het wel)

Berichten: 7

Re: natriumsulfaat

thanx :shock:

Berichten: 7

Re: natriumsulfaat

Zijn er trouwens nog meer van die cite,s waar je reageerbuisjes etc kan bestellen :shock:

alvast bedankt

Berichten: 31

Re: natriumsulfaat

Ik heb gevraagd aan mijn leraar dat je gewoon kraanwater kunt gebruiken omdat er heel weinig Cl-ionen inzitten en niet perse Natrium Sulfaat nodig hebt maar pas wel op met NaCl i.v.m Chloorgas !! doe je dit wel doe het dan buiten!! :wink:

Ik heb ook gedaan met 2 PET-flessen en een T- buisje ertussen zodat door de druk water ik het buisje omhoog kan ander knalt de dop eraf!

met een slangetje in de doppen waar het waterstof en het zuurstof bij elkaar komen en dan knallen maar :P

Maar ik heb van mijn leraar NaSO4 gekregen en zwavelzuur.

Want hij vond het helemaal geweldig dat ik zoiets deed :P

Zo kan ik dus mooi stoffen krijgen bij mij op school :roll:

Vraag ook gewoon aan je leraar :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: natriumsulfaat

Als je even zoekt had je het gevonden;

Maar reageerbuizen etc kan je bij Labstuff kopen

http://www.stirling.box.nl/labo.htm

Berichten: 1.379

Re: natriumsulfaat

Nog een berichtje voor "Wizzman",

Vanwaar die voorkeur voor natriumsulfaat voor de electrolyse van water? Veel handiger is daarvoor NaOH te nemen. Dat koop je als gootsteen of wastafel ontstopper. Lees in de winkel de etiketten er maar eens op na. Er staat waarschijnlijk op: "Bevat NaOH". Maar in werkelijkheid is het alleen maar NaOH, technische kwaliteit, en geschikt voor waterelectrolyse.

[ alternatieve namen: bijtende soda of caustic soda]

Het voordeel van NaOH boven Na2SO4 is de geringe concentratiepolarisatie en het hogere geleidingsvermogen. Daarom worden waterelectrolyses altijd met NaOH uitgevoerd. Dat is energetisch veel voordeliger dan met natriumsulfaat.

Wie kiest voor natriumsulfaat maakt aan de kathode naast H2 ook NaOH en aan de anode naast O2 ook H2SO4. Dit leidt tot een behoorlijke tegenspanning die, via de zuur+base reaktie in het midden van de cel, tot warmteontwikkeling en terugvorming van het natriumsulfaat resulteert.. Deze dissipatie van electrische energie tot warmte noemen wij energieverlies. En dat moet je bij de waterelectrolyse zoveel mogelijk zien te vermijden.

Wie kiest voor NaOH heeft maar weinig last van de concentratiepolarisatie.

Aan de anode gaat de NaOH concentratie iets omlaag en aan de kathode iets omhoog. Maar dat leidt niet tot grote tegenspanningen. H. Zeilmaker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: natriumsulfaat

Weer wat geleerd. Nooit stilgestaan bij tegenspanningen in de oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: natriumsulfaat

of gewoon een beetje zwavelzuur werkt ook prima, kan je (in belgie) in een doe het zelf zaak kopen

+-1€/l 30%

Berichten: 1.379

Re: natriumsulfaat

Antwoord aan Superslayer:

Met zwavelzuur kan het ook, met geringe concentratiepolarisatie. Je krijgt dan aan de anode een iets verhoogde zuurconcentratie en aan de kathode een in gelijke mate verlaagde zuurconcentratie. Zodat de totale hoeveelheid zuur constant blijft en er alleen maar waterverlies is.

Maar..... je zit met je anodemateriaal. Dat kan alleen maar platina zijn en dat is niet te doen bij grootschalige electrolysebedrijven. Daarom kiest men daar

toch voor nikkelelectroden in NaOH. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer