Hyves wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Hyves wiskunde

Hallo mensen,

Het leek me een interessant idee om mijn vraag eens hier voor te leggen.

Ik ben al een tijdje aan het denken over die "mythe" dat je via een keten van 3 of 4 mensen een willekeurig persoon kent, (bijvoorbeeld de koningin of een of andere celebrity).

Dus als ik een vriend heb, die een vriend heeft, en daar dan weer de vriend van, dan kent die laatste vriend een willekeurig persoon.

Dit zie ik ook wel eens op hyves gebeuren, als ik bij mensen aan het kijken ben die ik niet ken, maar die toevallig dezelfde naam of woonplaats hebben als iemand die ik zoek, waardoor ik hun pagina dan toch open.

Dan krijg je op hyves namelijk je verband met die persoon te zien, dus: jouw vriend kent die en die, en die hebben weer de persoon waar je nu naar kijkt in hun vriendenlijst.

Maargoed, nu even iets concreter

Het leek me leuk om te berekenen hoeveel vrienden alle leden van een groep van N mensen zouden moeten hebben om via een keten van P bekenden "bevriend" te zijn met een willekeurig lid van de groep.

Nou was ik zelf al een beetje aan het brainstormen, en ik dacht, stel nou dat je nederland neemt, en bijvoorbeeld een keten van 4 mensen, dan is het misschien wel 4Log(16*(10^6)) maar dan klopt het volgensmij niet met overlappingen, want er zijn natuurlijk mensen die gemeenschappelijke vrienden hebben, zelfs al hebben ze het zelf soms niet door.

Dus toen zat ik meer te denken in de richting van het duivenhok principe (da's iets nog van de middelbare school: als je 3 duiven hebt, en 2 hokjes, en alle duiven zitten in een hokje, dan zitten er twee duiven in een van de twee hokjes.....dus er zijn ongeveer 1600 mensen met dezelfde pincode als jij of ik, etc....)

Maargoed, daar kwam ik ook niet echt ver mee.

Toen dacht ik aan iets wat ik ooit in een sociologieboek gelezen heb.

Namelijk: als er een groep van N mensen is, is het aantal mogelijke relaties tussen die mensen 0.5*(N*(N-1)) (N vanwege het aantal mensen, N-1 omdat vriendjes zijn met jezelf wel een beetje sneu is, en 0.5 omdat als ik jouw vriendje ben, jij hopelijk ook mijn vriendje bent)

Op het moment ben ik een beetje vastgelopen, misschien denk ik te ingewikkeld, of moet ik een heel andere formule gebruiken.

Iemand suggesties?

Graag reactie.

Groeten

Re: Hyves wiskunde

Je bedoelt het volgende (in wiskundetermen):

Bepaal de kleinste waarde voor
\(P\)
zodat in elke graaf met
\(N\)
knopen,

waarbij elke knoop de wortel is van een pad met
\(P\)
knopen,

de graaf samenhangend is.

Ik weet het antwoord niet (parate kennis ontbreekt mij op dit gebied).

Berichten: 6

Re: Hyves wiskunde

ach natuurlijk, grafen, daar heb ik wel eens van gehoord inderdaad.

maar helaas ontbreekt mij ook daarbij de nodige kennis.

Heeft iemand een idee / simpele uitleg / minicursus grafen voor me?

Dit onderwerp heb ik nooit gehad op mijn middelbare school :D eigenlijk wel jammer, ze zouden wiskunde toch van veel meer kanten kunnen laten zien, maargoed.

heeft iemand een suggestie?

Reageer