Springen naar inhoud

[natuurkunde] impuls, impulsmoment & krachtmoment

• Log in om te kunnen reageren

Inehaesaert

Inehaesaert

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2008 - 12:12

Hallo,
Ik heb een beetje problemen met de onderwerpen uit de titel.
Kan iemand me even verduidelijken wat 'impulsmoment' eigenlijk concreet inhoudt? Ik bedoel dan misschien uitleggen met een (gemakkelijk :D) voorbeeldje, want hoezeer ik ook probeer, deze term blijft echt abstract voor mij. Ik kan er me moeilijk iets bij voorstellen.
Wikipedia zegt: de maat voor de mate waarin het object rotatie rond een bepaalde as voort zal zetten, zonder dat er een extern krachtmoment of koppel op wordt uitgeoefend.
Ok, dat begrijp ik. Maar uit een tekstje uit mijn boek fysica haalde ik dat niet roterende voorwerpen ook een impulsmoment hebben?
Bijvoorbeeld bij de machine van Atwood:

Geplaatste afbeelding

Het impulsmoment van mA en mB?? Die voorwerpen 'hangen' toch gewoon? Dat snap ik al niet.

Tweede vraag: (zie figuur Atwood) bij: 'tau = mB g R0 - mA g R0' Hoe komt je daaraan? tau is toch r(vector) x F (vector) = R0 F sin(tta) ? Maar F is toch niet per se gelijk aan g*m? Of hoe weet je dat? Omdat je het systeem moet bekijken als n voorwerp?

Mijn derde vraag is in verband met krachtmoment.
Hoe weet je wanneer je uitwendig krachtmoment nul is? Er werkt toch ALTIJD wel een kracht op? Zwaartekracht enzo?

Hopelijk kan iemand hier wat duidelijkheid brengen :P
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 december 2008 - 12:45

Kan iemand me even verduidelijken wat 'impulsmoment' eigenlijk concreet inhoudt?

Een oudere Nederlands naam is hoeveelheid draaiing.

uit een tekstje uit mijn boek fysica haalde ik dat niet roterende voorwerpen ook een impulsmoment hebben Die voorwerpen 'hangen' toch gewoon? Dat snap ik al niet.

Het touw draait ook, namelijk om de katrol en wel zonder te slippen; dus vtouw = vkatrolomtrek.

Tweede vraag: (zie figuur Atwood) bij: 'tau = mB g R0 - mA g R0' Hoe komt je daaraan?

Het koppel is de som van twee momenten. (Let op de richting: tegengesteld teken.)

Hoe weet je wanneer je uitwendig krachtmoment nul is?

Als de arm nul is; met andere woorden, als (het verlengde vd ) kracht door het draaipunt gaat.

Veranderd door thermo1945, 24 december 2008 - 12:46

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2008 - 13:18

Als de arm nul is; met andere woorden, als (het verlengde vd ) kracht door het draaipunt gaat.

Of als de kracht en de arm evenwijdig zijn. Of als de kracht nul is.

Inehaesaert

Inehaesaert

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2008 - 13:51

Het koppel is de som van twee momenten. (Let op de richting: tegengesteld teken.)

Maarja, de vraag is hoe je aan die m*g komt als je de formule volgt.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2008 - 14:01

LaTeX gewoon de zwaartekracht, m=massa, g=veldsterkte of valversnelling=cte.

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 14:36

Ik ben met net hetzelfde bezig, maar snap ook niet waarom die massa's een impulsmoment hebben: impulsmoment komt toch alleen in het spel bij rotatie, waarom dus ook bij translatie?

En waarom is hun impulsmoment gelijk aan L = R.m.v
Wat komt die straal van de katrol daar nu bij doen?

Groetjes.

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 15:13

Oke, dat probleem is opgelost. Maar nu vraag ik me nog af: de impulsmomenten worden zomaar opgeteld, moet je geen rekening houden met de tekens? Want het impulsmoment van de katrol wijst toch naar je toe, en die van de massas wijzen toch van je weg?

Groetjes.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 16:41

[quote name='abel' post='487433' date='23 January 2009, 14:36']Ik ben met net hetzelfde bezig, maar snap ook niet waarom die massa's een impulsmoment hebben: impulsmoment komt toch alleen in het spel bij rotatie, waarom dus ook bij translatie?

En waarom is hun impulsmoment gelijk aan L = R.m.v
Wat komt die straal van de katrol daar nu bij doen?[/quote]
Omdat er qua "hoeveelheid draaiing" geen verschil is tussen een puntmassa met grootte m die op een afstand R direct bevestigd zit aan de katrol (bijvoorbeeld gelast voor zover dat kan met puntmassa's :D) en een massa die via een koord aan de katrol bevestigd zit. Het koord zorgt er alleen maar voor dat de massa niet met de cirkel mee hoeft.

In beide gevallen is de "hoeveelheid draaiing" gelijk aan Bericht bekijken
Oke, dat probleem is opgelost. Maar nu vraag ik me nog af: de impulsmomenten worden zomaar opgeteld, moet je geen rekening houden met de tekens? Want het impulsmoment van de katrol wijst toch naar je toe, en die van de massas wijzen toch van je weg?[/quote]
Ze draaien toch allemaal dezelfde kant op, dus dan zijn de tekens van de impulsmomenten toch gelijk?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures