[natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Hallo, :D

Ik was bezig met mijn PO elektriciteit maar ik loop tegen een par vragen aan omdat ik later ingestapt ben met natuurkunde, misschien zou iemand mij kunnen helpen? Ik zal even een omschrijving geven van mijn probleem.

We hebben dus een practicum gedaan, hierbij hebben we de Stroomsterkte opgemeten, de spanning en de weerstand berekent met deze formule: R= U/I.

Vervolgens heb ik de doorsnede A berkent met de weerstandsdraad in vierkante meter.

Gegeven was dat de draad een diameter had van 0.60 mm, de straal is dan 0.30 mm, en dus 0.30:1000 = 0.0003 meter. Als ik de formule dan invul komt dit er uit:

A= 0.0003^2*PI= 2.83*10^-7 Klopt dit?

Vervolgens heb ik mijn gegevens in een grafiek weergeven, waarin R (weerstand op de y-as staat) en de lengte op de x-as (dit is de variabele) ... (voor de duidelijkheid, we moeten de twee krokodillentangetjes telkens verplaatsen dus er zijn verschillende lengtes)

Nu heb ik een rechtevenredig verband, omdat je het weer kunt geven in de vorm van y=ax, y=R en x= lengte

De lijn loopt niet helemaal recht, dus mijn vraag is: ''Hoe geef je de meetonzekerheid aan?'' wat voor tekens moet je daar voor gebruiken?

Nu komt het lastigste, ik moet namelijk de soortgelijke weerstand berekenen. De vierde vraag was: ''Leg uit hoe je rho berekent als je de heling weet'' Hierop heb ik geantwoord:

Als de richtingcoëficiënt= Rho/A dan is Rho = rc*A waarbij A = r^2*pi Dus:

Rho = rc*r^2*pi. Dit heb ik nu, is dit eigenlijk wel goed? Want als ik nu mijn gegevens invul:

De richtingscoëficiënt is 1.23

De doorsnede = 2.83*10^-7

dus Rho = 1.23*2.83*10^-7 = 3.4809e-7

Hoe moet ik dit dan weergeven? Als 3.48*10^-7? Of geheel, ik moet het juiste aantal significante cijfers gebruiken.. Klopt het wel helemaal? Hierna moet ik dus in de BINAS opzoeken van welk materiaal (metaal/alliage) dit gemaakt zou kunnen zijn, maar volgens mij is het ergens fout gegaan?

Alvast heel erg bedankt,

S.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Voor zover ik het kan zien is het helemaal goed gegaan.

De uitkomst rho=3,48*10^-7 is correct.

Ik ken de Binas niet, maar in tabellen wordt de soortelijke weerstand vaak weergegeven met een exponent -6, dus in jouw geval als 0,348*10^-6

PS: ik zie nu dat de exponent -8 ook voorkomt, dus 34,8*10^-8

Maar ik kan nog geen materiaal vinden met deze waarde.

PS2: volgens deze website komt brons het dichtst in de buurt van wat je hebt gevonden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Maar ik kan nog geen materiaal vinden met deze waarde.
"Duits zilver" ?? 0,33·10-6 Ωm
PS: ik zie nu dat de exponent -8 ook voorkomt, dus 34,8*10^-8
mijn BINAS (vijfde druk) gebruikt voor de zuivere metalen 10-9 , en voor de legeringen 10-6

Of en ander correct is hangt sterk af van de richtingsoëfficiënt van de R/l grafiek, die hier voor kennisgeving meegedeeld wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Of en ander correct is hangt sterk af van de richtingsoëfficiënt van de R/l grafiek, die hier voor kennisgeving meegedeeld wordt.
En die ik voor kennisgeving heb aangenomen. Misschien wel interessant om even te vertellen hoe je die hebt berekend.

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Als er staat dat de draad een diameter van 0.60 mm heeft, dan mag je mijns inziens maximaal 2 beduidende/significante cijfers hebben voor rho.

Nieuw zilver zit inderdaad het dichtst in de buurt.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Jan van de Velde schreef:"Duits zilver" ?? 0,33·10-6 Ωm

mijn BINAS (vijfde druk) gebruikt voor de zuivere metalen 10-9 , en voor de legeringen 10-6

Of en ander correct is hangt sterk af van de richtingsoëfficiënt van de R/l grafiek, die hier voor kennisgeving meegedeeld wordt.
Ik ben blij dat het meeste goed is maar ik zal even geven hoe ik mijn richtingscoëficiënt berekent heb!

Ik heb de eerste meting (lengte = 0.05 m en weerstand is 0.06 ohm) en de laatste meting genomen (lengte = 0.95 m en weerstand is 1.17 ohm) Deze heb ik in ingevuld in Delta y gedeeld door Delta X, dus in dit geval Delta R/ Delta l

Het gaat dan als volgt: (1.17-0.06)/(0.95-0.05) = 1.23 de heling is dan 1.23

Dus als ik het nu goed begrijp moet het duits zilver zijn? Deze mag ik dan weergeven als 0.33 *10^-6 ? Want er is natuurlijk altijd een meetonzekerheid!

Alvast heel erg bedankt hoor!! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Want er is natuurlijk altijd een meetonzekerheid!
Dat zeg je nu, en het feit dat je het zegt doet vermoeden dat je geleerd zou moeten hebben hoe hier mee om te gaan. Er zijn meerdere wegen om dit aan te pakken, maar het zal beginnen met het inschatten van de nauwkeurigheid van je meetmethoden resp. je meetapparatuur. Daar kun je een hele discussie aan gaan wijden, met een alinea per onderdeel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] bepalen van de soortelijke weerstand

Dat zeg je nu, en het feit dat je het zegt doet vermoeden dat je geleerd zou moeten hebben hoe hier mee om te gaan. Er zijn meerdere wegen om dit aan te pakken, maar het zal beginnen met het inschatten van de nauwkeurigheid van je meetmethoden resp. je meetapparatuur. Daar kun je een hele discussie aan gaan wijden, met een alinea per onderdeel.


Inderdaad! Heel erg bedankt! :D

Reageer