Springen naar inhoud

[wiskunde] stelsel

• Log in om te kunnen reageren

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2008 - 15:33

Hallo iedereen,
ik had even een vraagje. Een opgave luidt als volgt:
) Bepaal de reŽele parameter m uit de vergelijking z5+z4+28z3+20z2+3mz−5m =
0 als je weet dat er een zuiver imaginaire wortel is en een complexe wortel (noch
reeel noch zuiver imaginair) waarvan het imaginaire deel 2 keer de enige reele wortel
is. Bepaal tevens de wortels van de vergelijking.

Dit is echter niet het probleem, het probleem is het oplossen van het stelsel dat ik uitkom (hoe belachelijk dat ook lijkt)
-a-2c=1

2ac+c≤+4a≤+b≤=28

-ac≤-4a≥+ab≤-2b≤c=20

2ab≤c+b≤c≤+4a≤b≤=3m

ab≤c≤+4a≥b≤=5m

Dit is het stelsel (en dit is juist), maar het oplossen ervan bezorgt me echt hoofdpijn, en we krijgen zeker zo'n oefening op ons examen, dus ik zou er bijna wanhopig van worden dat ik het niet kan oplossen... Zou iemand me op een efficiŽnte manier kunnen uitleggen hoe ik dit oplos, zonder superlange vergelijkingen te maken van de 3e graad die ik met de hand niet gemakkelijk kan oplossen?
Groetjes,
abel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2008 - 15:48

Zo'n stelsel is ook niet gemakkelijk, matrixformalisme kan je niet toepassen. anders zie ik alleen nog een computerprogramma/ veel rekenwerk.

Veranderd door stoker, 24 december 2008 - 15:51

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 december 2008 - 18:15

Uit het geg m is reŽel volgt dat alle coŽff reŽel zijn. Dus de wortels zijn toegevoegd complex.
De opl zijn dan ai, -ai, b+2ci, b-2ci en c.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 december 2008 - 11:09

Uit het geg m is reŽel volgt dat alle coŽff reŽel zijn. Dus de wortels zijn toegevoegd complex.
De opl zijn dan ai, -ai, b+2ci, b-2ci en c.

Ik heb bovenstaande opl voorgesteld, jij hebt kennelijk andere gekozen. Maar hoe kom je aan je verg? De wijze waarop je ze nu hebt genoteerd ( goed of fout) is zodanig dat er geen structuur meer valt te ontdekken.
Of anders gezegd "hier lusten de honden geen brood van".

Opm: kennelijk zijn er 5 verg met 4 onbekenden.

Veranderd door Safe, 25 december 2008 - 11:11

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures