[scheikunde] chemisch druk evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 771

[scheikunde] chemisch druk evenwicht

71. Toevoegen van koolstofmonoxide aan een luchtledige reactor levert een drukstijging van 0.304 atm. Toevoegen van zuurstofgas aan het koolstofmonoxide in de reactor levert een verdere drukstijging tot 0.461 atm. Hierdoor ontstaat koolstofdioxide uit de uitgangsstoffen. Na een bepaalde tijd is de druk met 30.4% van zijn beginwaarde gedaald tot een constante waarde. Bereken Kp

Reactievgl:

2 CO + O2 <-> 2CO2

t0: 0.304 | 0.157 | 0

te: 0.304-2x | 0.157-x | 2x

Uitdrukking voor Kp:
\(\frac{4x²}{(0.302-2x)²(0.157-x)}\)
Nu dacht ik x te vinden door te zeggen dat de totale druk (som van de 3 drukken bij evenwicht) gelijk was aan die 30.4%

Dus:

0.304-2x+0.157-x+2x = 0.14

daaruit zou volgen dat x = 0.321

En dat kan niet, vermits ik dan negatieve drukken zou bekomen voor O2 en CO

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] chemisch druk evenwicht

Na een bepaalde tijd is de druk met 30.4% van zijn beginwaarde gedaald tot een constante waarde
Dus de eindruk is niet 30,4 % van de begindruk, zoals jij in je berekening aanneemt, maar 59,6 % van de begindruk.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 771

Re: [scheikunde] chemisch druk evenwicht

Dus de eindruk is niet 30,4 % van de begindruk, zoals jij in je berekening aanneemt, maar 59,6 % van de begindruk.
ah ******** :P

Ik had beter moeten lezen :P

maar is mijn methode verder goed?

ik kom een evenwichtsconstante van 8006 uit :D

Het zal zeker nog eens -1 zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] chemisch druk evenwicht

Ik zit ook te suffen, het is natuurlijk dat de einddruk niet 59,6 maar 69,6 % van de begindruk is.

Je methode en getalswaarde van het antwoord zijn goed.

Let wel dat Kp in dit geval niet dimensieloos is, dus is het in dit geval: Kp = 8006 atm-1
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer