Genvragen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 118

Genvragen

Beste mensen,

Vraag 1

Het moge bekend zijn dat ons DNA codeert voor eiwitten (polypeptiden). Door 'alernatieve splicing' codeert een gen niet voor 1 bepaald type polypeptide, maar kunnen er meerdere varianten voortkomen uit eenzelfde gen.

Hoe wordt het celmembraan wat uit een dubbellaagse (fosfo)lipiden structuur bestaat eigenlijk gevormd? Zijn er genen die daarvoor 'coderen' en enzymen aanmaken om het celmembraan op te bouwen? Hetzelfde geld voor de celorganellen, zoals het golgi-apparaat en het ER.

Vraag 2

We hebben ongeveer 25.000 genen, maar die kunnen in verschillende varianten voorkomen (allelen). Dat betekent dat je één van je moeder en één van je vader hebt gekregen. Eigenlijk heb je dan 2 x 25.000 genen. Klopt dat?

Vraag 3

Als een recessief gen tegenover een dominant gen staat, dan heeft het dominante gen de overhand. Deze wordt dan tot expressie gebracht. Het recessieve gen wordt dan niet of deels tot expressie gebracht. Hoe zorgt het DNA ervoor dat het recessieve gen niet c.q. minimaal tot uiting komt?
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Genvragen

Allemaal even vrij kort door de bocht beantwoord maar toch:

Antwoord 1

Jahoor, voor alle onderdelen van de cel zijn genen die ervoor coderen en zo zorgen dat alles aangemaakt wordt en op de goede plek terecht komt.

Antwoord 2

Volgens mij klopt dat ja. Je hebt iig elk gen een keer van je moeder en een keer van je vader, ik ben niet zo goed in getallen uit mn hoofd, maar volgens mij klopt het wat je zegt, en bedoelen ze niet 12,500 x 2

Antwoord 3

Een gen kan op verschillende manieren gesilenced worden, meestal gebeurd dit door (methyl)groepen aan het gen/ de promotor van dat gen te hangen dat niet tot expressie moet komen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 339

Re: Genvragen

Met antwoord 3 ben ik het niet (zo) eens.

"Dominant en recessief" worden bepaald op het niveau van het gehele organisme, niet op eiwit-niveau. In principe worden beide chromosomen afgeschreven. Van elk eiwit is dus een deel afkomstig van je vader en deel van je moeder. Als daar verschillen tussen zijn, zal dat vaak niet merkbaar zijn (niet tot een ander fenotype leiden).

Als er in 1 van de allelen (bv afkomstig van vader) een missense mutatie is, leidend tot een 'prematuur stopcodon' > wordt dit RNA versneld afgebroken. Er is dus bijna geen eiwit wat van dit allel gemaakt wordt. Het andere allel (van moeder) is soms voldoende om voldoende van het eindproduct te maken (zonder dat er symptomen zijn). Bij zo'n aandoening treden meestal pas symptomen op als beide allelen (van vader en van moeder) beschadigd zijn. Dit uit zich dus als een recessieve aandoening.

Bij een dominant allel worden ook beide allelen afgeschreven, en worden dus ook beide versies van het eiwit gemaakt. Alleen is de veranderde functie van het gemuteerde allel wèl merkbaar. Bijvoorbeeld doordat het eiwit een andere functie uitoefent dan het oorspronkelijk had. Bij het bekende voorbeeld bruine ogen (dominant) / blauwe ogen (recessief) wordt de blauwe kleur veroorzaakt door het ontbreken van pigment, terwijl 1 werkend allel voldoende is voor bruine ogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genvragen

Ik merk even op dat hier een aantal vragen gesteld worden, hoewel ze zeker gerelateerd zijn aan elkaar stel ik het volgende voor: Mocht blijken dat dit topic dusdanig onoverzichtelijk gaat worden dan zullen er aparte topics worden aangemaakt waarin verder gepraat kan worden.

Inhoudelijk kloppen de antwoorden op de vragen voor zover ik kan zien goed en ben ik het ook eens met gesp. Het probleem is dat er niet 1 allesomvattend systeem is waarbij dominant/recessief word gereguleerd. Het mechanisme wat WendyTje aanhaalt als antwoord op vraag 3 bestaat zeker. Dit gaat hierbij vaak echter over regulatie van genexpressie waarbij er geen onderscheidt word gemaakt tussen specifieke allelen. Wat ook interessant is om te vermelden is dat X chromosoom inactivatie plaats vind door methylatie van het chromosoom. Hierbij spelen Xist en Tsix RNA cruciale rollen. meer leesvoer over x chromosoom inactivatie, pubmed cental kan ook voldoende (gratis) artikelen geven met erg diepgaande informatie over 'x chromosoom inactivatie en de rol van Xist en Tsix' hierin.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Genvragen

Vraag 2 = beantwoord.

Vraag 1:

Er wordt dus door het DNA enzymen gevormd die de fosfolipiden bilayer gaat arrangeren begrijp ik. Ik kan het in ieder geval niet in Biology (Campbell), 6e editie) terugvinden.

Iemand een link waar wordt uitgelegd welk enzym daarvoor zorgt en hoe dat bewerkstelligd wordt?

Vraag 3:

Wellicht wordt het recessieve gen inderdaad gemethyleerd, maar dan zou dat al in opdracht van het dominante gen moet gebeuren.

Gesp, jij geeft aan dat de recessieve genen dus nog steeds eiwitten produceren, maar deze hebben een andere functie of wellicht geen functie en worden ze afgebroken. Hoe weet de cel dat hij deze moet afbreken?

Wat doet het eiwit die recessief (blauw fenotype) is voor de oogkleur dan? Even buiten beschouwing latend dat de oogkleurbepaling gecompliceerder in elkaar steekt, dan alleen het dominante bruine gen en het recessieve 'blauwe' gen.
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Genvragen

M. Mulder schreef:Er wordt dus door het DNA enzymen gevormd die de fosfolipiden bilayer gaat arrangeren begrijp ik. Ik kan het in ieder geval niet in Biology (Campbell), 6e editie) terugvinden.

Iemand een link waar wordt uitgelegd welk enzym daarvoor zorgt en hoe dat bewerkstelligd wordt?
Volgens mij is de fosfolipidelaag van de celmembraan een zelf-assemblerende structuur waar in principe geen enzymen bij te pas komen om hem te doen ontstaan. Gooi wat fosfolipiden bij elkaar in een waterige oplossing en er vormen zich spontaan o.a. compartimenten die op primitieve cellen lijken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Genvragen

Hmm ja, julie hebben gelijk! Ik zit wat meer in de (in)activatie van genen in t algemeen, en dat werkt uiteraard weer iets anders dan recessief/dominant allelen. Maar zoals je ziet, samen komen we er wel uit :D
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Genvragen

In het verlengde van het 'fluid mosaic model' zal het inderdaad eem zelfassemblerend celmembraan zijn bij ons.

Zie deze video die dat mooi weergeeft:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Toch moet er ergens een regulatieproces zijn, zodat de het membraan in ieder geval voorzien kan worden van de fosfolipen en er een niet al te grote cel ontstaat.

Die informatie is moeilijk te vinden.
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genvragen

In Biology van Campbell & Reece (7th) staat dit inderdaad niet goed uitgelegd, voor zo ver ik heb kunnen vinden. In hoofdstuk 7 (pagina 124 en verder) staat wel iets over de membraan.

Onderaan de engelse Wiki over cell membrane, staat onder andere deze link. Misschien kan je daar wat mee? Ook de regulatiemechanismen die betrokken zijn bij de polariteit van de menbraan zijn misschien interessant om in te duiken (een goed punt om te beginnen lijkt me de flip-flop tijdens apoptose).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer