[fysica]2de wet newton-blok op helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

[fysica]2de wet newton-blok op helling

Hey,

Ik was oude examenvragen aan het oplossen en was onderstaande oef aan het proberen:

Een blok met massa m1 = 3.00 kg ligt op een kort hellend vlak met hellingshoek
\(\alpha = 37^{\circ}\)
. Het blok is met een touw verbonden aan een blok met massa m2 = 2.50 kg dat verticaal kan bewegen (langs de "verticale kant" van de helling). Hierbij loopt het touw over een katrol met een verwaarloosbare massa (zonder wrijving). De wrijvingscoëfficiënt tussen het blok met massa m1 en het hellend vlak is gelijk aan 0.10. Bepaal de versnelling van de blokken en de spankracht in het touw.

Zie bijlage voor tekening.

Ik wou mbv Newton de som van de krachten in x-richting op de 1ste massa opschrijven. (x-as is de schuine helling, y-as loodrecht op helling).

Dus:
\(\sum F_x = F_G_x + F_w - T_{21} = m_1*g*\sin(37^{\circ}) + \mu * F_n - m_2*g = m_1*g*\sin(37^{\circ}) + \mu * m_1*g*cos(37^{\circ}) - m_2*g = m_1*a\)
Hieruit kan ik nu heel rap a halen: a = -1.48 m/s². Probleem is echter dat ik weet dat ik 0.82 m/s² moet uitkomen... Ziet iemand wat ik vergeet of misdoe?

Mvg,

Dries

PS srry voor slechte tekening, maar ik heb enkel paint :D
Bijlagen
Blok.jpg
Blok.jpg (14.18 KiB) 271 keer bekeken
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 2.746

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

Je blok op de helling zal naar rechts bewegen. dus je wrijvingskracht zal naar links zijn. dus gewoon een - ipv +

lukt het dan?

Berichten: 4.246

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

Volgens mij bereken je de wrijvingskracht verkeerd.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

De normaalkracht is toch de y-component van de zwaartekracht? En de wrijvingskracht is dan mu*normaalkracht...

@Stoker: in theorie weet je toch niet op voorhand naar waar je massa gaat bewegen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 582

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

De spankracht in het touw is niet correct. Stel je krachtenevenwicht voor blok met massa m2 op... Deze zal namelijk ook een versnelling hebben...

Berichten: 2.746

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

@Stoker: in theorie weet je toch niet op voorhand naar waar je massa gaat bewegen?
je hebt gelijk, ik was fout.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

PS srry voor slechte tekening, maar ik heb enkel paint :P
[attachment=2949:Tekenpro...ntdotnet.pdf]

Opgelost.... :D
Bijlagen
Tekenprogramma_Paintdotnet.pdf
(160.66 KiB) 117 keer gedownload
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

Problem solved :D Als ik het trug wat rustiger heb, wil ik oplossingsmethode hier wel eens posten :P

@Jan, bedankt voor het progske xD
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica]2de wet newton-blok op helling

Latex-opmerking:
Verborgen inhoud
gebruik a.u.b. geen * voor vermenigvuldigen. Bij een product van symbolen is er helemaal geen vermenigvuldigingsteken nodig
\(mg\sin\theta\)
, en als het wel nodig is (zoals bij vermenigvuldiging van getallen) dan is er het commando \cdot:
\(5\cdot 6=30\)
.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer