[wiskunde] vals vlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 23

[wiskunde] vals vlak

hallo,

ik wou graag weten hoe je en "vals vlak" moet berekenen.

hier de opgaven zodat het iets meer duidelijkheid bied:

u fietst op een rechte weg. op de kaart heeft u met oneindige precisie kunnen lezen dat de weg 5 km lang is. uw oneindige precieze kmteller wijst aan dat je 6,25 cm te veel heb gereden. u vind het ook al wat zwaar gaan, het lijkt wel een vals vlak. hoe vals is het vlak?

is er een formule/manier om dit soort dingen te berekenen? want ik was vandaag niet in de les en schijnbaar is het toen uitgelegd en het staat niet echt duidelijk in m'n boek.

bedankt alvast ^^

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] vals vlak

Ik kan er geen touw aan vastknopen.

Kan het gaan om een 'vals plat'?

Berichten: 23

Re: [wiskunde] vals vlak

nopes, er staat duidelijk hoe vals is het vlak. heb ook al proberen te googlen erop....maar dat geeft alleen maar irrelevante onderwerpen.

HEb nogmaals de opgave nagekeken en vergeleken met in mijn boek en hij is correct overgenomen

Berichten: 582

Re: [wiskunde] vals vlak

Ik denk dat Safe het bij het recht eind heeft.
...het staat niet echt duidelijk in m'n boek.
Wat staat er dan wel precies (als er al iets staat)? Misschien raken wij er wijs uit?

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] vals vlak

want ik was vandaag niet in de les en schijnbaar is het toen uitgelegd en het staat niet echt duidelijk in m'n boek.
Les op Kerstmis? :D

Hoe heet het boek waarin deze opgave staat?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 23

Re: [wiskunde] vals vlak

Hmm heb nu 2 keer hele hoofdstuk doorgelezen en er staat eigenlijk helemaal niets over in. Ik was in verwarring met inverse van iets. Dat maakt de opgave nog raadselachtiger dan het al was.

En ja ik heb les deze dagen, ik ga niet naar een normale middelbare school, maar ik volg samen met een paar anderen individueel les bij een leraar als voorbereiding op staatsexamen. En ik trof het 'genoegen' om een leraar te krijgen zonder leven :D

Het boek heeft hij zelf ook in elkaar gedraaid dus het heeft geen naam dus dat kan ik je ook niet vertellen. Najah als niemand hier er iets van af weet moet ik misschien toch eerst maar naar hem gaan voor uitleg.

Berichten: 582

Re: [wiskunde] vals vlak

Kan je de context schetsen waarin de opgave voorkomt? Waarop zou het een toepassing kunnen zijn? Zou het bvb. een toepassing kunnen zijn op de stelling van Pythagoras?

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] vals vlak

De opgave klopt volledig met 'vals plat'. Dus: je rijdt op een helling, maar van bovenaf gezien (kaart) is de weg die je aflegt niet gelijk aan de werkelijke afstand.

teken een driehoek, duid je gegevens aan. En ik denk dat je leraar de hoek wil weten tussen de horizontale en de weg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [wiskunde] vals vlak

Hou het maar gewoon op de fietsterm "vals plat", ofwel een helling die geen helling lijkt. Met dat zinnetje "U vindt het ook al wat zwaar gaan" kan dit niet anders bedoeld zijn.

Betrekkelijk simpel op te lossen met pythagoras, of met goniometrie afhankelijk van op welk stukje stof het betrekking heeft.

Hoe vals is het plat zou ik dan lezen als:
  • Hoeveel ben je geklommen t.o.v. de horizontaal?

    of
  • Hoeveel % is de helling?

    of
  • Hoe groot is de stijgingshoek?
EDIT: intussen had Stoker ook al geplaatst zie ik. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: [wiskunde] vals vlak

Zou kunnen, het hoofdstuk gaat over de tangens, algebraïsche functies, samengestelde functies, de transformatie ervan en inverse functies.

Ik kan verder dan wat er in de opgave staat geen situatie schetsen, gezien mijn wiskunde niet echt goed is.

Zelf dacht ik dacht het misschien 5km de schuine zijde van een driehoek was en 6,25 cm de overstaande zijde, maar daar ben ik eigenlijk niet zeker van ofzo dus vroeg ik me af of er iemand was met meer ervaring erin dan ik :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [wiskunde] vals vlak

LEZEN:

je zou 5 km (horizontaal) moeten hebben afgelegd, maar dat blijkt in werkelijkheid 6,25 cm méér te zijn. Dan is 6,25 cm toch geen overstaande zijde?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [wiskunde] vals vlak

Ik had inderdaad al het idee dat de opgave bedoeld was zoals Jan van de Velde hem net schetste.

De rechte zijde die de afstand bepaalt op je kaart is 5km. De schuine zijde is de afstand die je werkelijk hebt afgelegd, zijnde 5km + 6.25cm. Met deze gegevens kan je de vragen beantwoorden die Jan van de Velde aankaartte.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] vals vlak

De cosinus van die hoek is 5000/(5000+0,0625).

Je kan nu de sinus van die hoek (via de inverse) bepalen en daarmee de helling.

Maak een tekening!

Berichten: 23

Re: [wiskunde] vals vlak

Danke voor de hulp, ik denk dat ik nu ongeveer snap. Op dit soort momenten ben ik blij dat er mensen zijn die meer inzicht in dit soort dingen hebben dan ik ooit zal hebben :D

Greets

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] vals vlak

OK! succes.

Reageer