Springen naar inhoud

Krachten op een achteras van een racewagen

• Log in om te kunnen reageren

Vovpvi

Vovpvi

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2008 - 23:04

Ik heb een probleempje voor de autoliefhebber die ook nog iets kent van mechanica. Eerst een korte schets:
Geplaatste afbeelding

Het probleem is bij de start van de achterwiel aangedreven racewagen dat de wielen teveel spinnen. Op de achteras van de wagen zijn 4 verbindingen gemaakt met de corroserie (groene en blauwe kleur); namelijk 2 aan de bovenzijde en 2 aan de onderzijde van de as. De rode rechthoek moet de veer en schokdemper voorstellen. De veer heeft een kracht van 30 kg.
Tijdens het eerste moment van de start blijft het wiel staan en wil de achteras linksom draaien. Omdat deze verbonden met de blauwe en groene verbindingen zal de carroserie naar beneden worden getrokken en dus meer druk op de banden zetten waardoor er meer grip komt. Nu is het probleem dat bij een nat wegdek de wielen teveel spinnen. Onder welke hoek moeten de twee verbindingen staan om een zo groot mogelijke druk te bekomen op een nat wegdek ?
Verdere info die ik kan geven is dat het voertuig 800 kg weegt. Als de start eenmaal is ingezet, en de wielen krijgen meer grip dan gaan ze ook minder spinnen en gaat de auto ook sneller voorruit. Er zullen nog wel meer gegevens nodig zijn , dus vuur de vragen maar af...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vovpvi

Vovpvi

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2009 - 19:36

Hier zitten blijkbaar allen "theoretische" wetenschappers. :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44816 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2009 - 20:29

Je zou je ook eens kunnen afvragen of het mogelijk je onduidelijke topicstart zou kunnen zijn die een gebrek aan reactie veroorzaakt.

Omdat deze verbonden met de blauwe en groene verbindingen zal de carroserie naar beneden worden getrokken en dus meer druk op de banden zetten waardoor er meer grip komt.

Is dit een bestaande constructie waaromtrent je uitleg nodig hebt? Zo ja, ik ben geen autoconstructeur, maar met de bestaande tekening en uitleg lijkt me dit meer een "baron von Münchhausen"-achtige constructie? De Baron, die zichzelf met paard en al aan zijn eigen haren uit het moeras trok? Een auto die zichzelf tegen de weg drukt? Zoniet, dan verdient je verhaal een héél wat betere tekening en uitleg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Vovpvi

Vovpvi

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 18:48

Zoniet, dan verdient je verhaal een héél wat betere tekening en uitleg.

Kan iemand dan eens uitleggen wat voor een tekening en uitleg er benodigd is op dit forum?

Ik dacht dat mijn schets wel duidelijk zou zijn :D

Zijn er misschien ook nog meer gegevens nodig?

Een voorbeeldje:

http://nl.youtube.co...h?v=kPIhlxHEFrU

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2009 - 20:51

Volgens mij kun je alleen door meer band-oppervlak, dus meer grip, de wielen later doen spinnen.
of door meer gewicht op de wielen te zetten.
Met een constructie aan de wiel assen zal dit nooit lukken.

En doordat de auto met de voorwielen omhoog komt, komt er vanzelf al meer druk op de achterwielen.
Bij voorwiel-aandrijving is dit naar mijn idee net andersom, en deze zullen dan ook eerder gaan spinnen.

Veranderd door jadatis, 08 januari 2009 - 20:56

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 09:57

Bij nog eens doorlezen begrijp ik dat je dus tijdelijk meer druk op de achterwielen wilt krijgen zo.
Volgens mij moet je de auto dan met een zekere versnelling omhoog drukken om meer druk op de wielen te krijgen.
Mijn inschatting is dat dan de auto zo'n stuk omhoog komt in korte tijd dat deze snel aan het einde van zijn veerslag komt. Dan moet de carosserie ook weer een keer terug en is op dat moment de druk op de wielen weer lager .
Je kan dan het vreemde verschijnsel krijgen, dat de wielen wat later alsnog gaan slippen.
Mogelijk met een getjoende auto met regelbaar veersijsteem zodat ie kan dansen valt er iets te bereiken, maar dat zal ook de nodige energie kosten. En mijn inschatting zegt dat de auto wel in zeer korte tijd een meter de hoogte in moet komen om voldoende effect te verkrijgen.

Veranderd door jadatis, 10 januari 2009 - 10:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures