Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 43

Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

hallo allemaal,

ik zit in het zesde middelbaar en volg wetenschappen-wiskunde en moet een eindwerk maken over donkere materie.

Een van de grootste aanwijzingen voor het bestaan van donkere materie zou het Melwegstelseldraaiingsprobleem zijn.

De grafiek die gebruikt wordt op wikipedia verklaart dit zeer eenvoudig naar mijn mening maar toen ik er eventjes op inging op een wiskundige manier kwam ik er maar niet op waarom de snelheid stijgt tot op een bepaald punt, waarom het daarna vermindert kon ik eenvoudig berekenen. Het lijkt me ook logisch dat er voor x=0 geen snelheid is want dat is het 'middelpunt' waardoor er dus geen snelheid om het middelpunt kan zijn.

ik kwam uit op volgend verband: v = wortel(GM/r) waarbij G en M uiteraard constanten zijn. Dit zou echter willen zeggen dat hoe dichter je bij het centrum komt hoe hoger de snelheid zou moeten liggen wat volgens deze grafiek niet klopt.

Het lijkt me logisch dat er een verklaring voor de hand ligt als je weet wat het maximum precies is maar ook daar zit ik vast. Daarom mijn vraag: Waarom gaat die grafiek in het begin zo omhoog? en wat is de betekenis van dat maximum? zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

Ik heb het nog niet bestudeerd, maar heb je hier al eens gekeken?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 43

Re: Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

ja had ik al bekeken en deze site komt tot net hetzelfde verband tussen v en r.

zou het misschien kunnen zijn omdat de massa niet helemaal centraal ligt en het daardoor niet helemaal de formule volgt (die er van uitgaat van een centrale massa)

opmerking: in het centrum van een sterrenstelsel zouden zwarte gaten liggen en daarrond oudere sterren afkomstig uit de beginperiode van het heelal. Het lijkt me logisch dat de zwarte gaten een grotere massa hebben (alhoewel ze van hetzelfde materiaal afkomstig zijn als de sterren er rond) waardoor het op grote afstand kan vereenvoudigd worden tot de formule maar in het begin de invloed van de oudere sterren ook meespeelt.

Berichten: 4

Re: Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

Ik geloof dat ik wat heb gevonden (zie link).

Het komt erop neer dat voor grote R men een v verwacht die overeenkomt met de snelheidsverdeling in een zonnestelsel, v evenredig met R^-1/2

Bij (heel) kleine R is het meer alsof het een solide discus is, waarbij alle onderdelen met dezelfde hoeksnelheid draaien, en v dus evenredig is met R.

http://www.csupomona.edu/~jis/1999/kong.pdf

Berichten: 43

Re: Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

hartelijk bedankt voor je verhelderende antwoord beshukov! :D

ook je link zal me veel kunnen helpen bij het schrijven

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

opmerking: in het centrum van een sterrenstelsel zouden zwarte gaten liggen ///. Het lijkt me logisch dat de zwarte gaten een grotere massa hebben
Het zwarte gat in het centum van onze Melkweg heeft een massa van 3,7 miljoen maal de zon. de andere zwarte gaten hebben 3 tot 12 keer de zonsmassa. -Wikipedia-
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

Een theoretisch natuurkundige genaamd Michio Kaku heeft ook een interessante verklaring voor donkere materie.

Hij denkt dat het geen daadwerkelijke materie is (uit ons universum) maar zwaartekracht van materie uit paralelle universa. Dit verklaard ook waarom zwaartekracht zo zwak is t.o.v. de andere 3 fundamentele krachten.

Ik heb hier nu alleen niet veel info over, maar hij is vast wel te googelen :D

Berichten: 43

Re: Donkere materie & melkwegstelseldraaiingsprobleem

Het zwarte gat in het centum van onze Melkweg heeft een massa van 3,7 miljoen maal de zon. de andere zwarte gaten hebben 3 tot 12 keer de zonsmassa. -Wikipedia-
Als ik zeg dat zwarte gaten meer wegen dan sterren bedoel ik in dit verband uiteraard de oudere, grote sterren in het midden van ons sterrenstelsel, uiteraard is de massa van ons zonnetje kleiner dan die van een zwart gat.

@MacHans: het bestaan van meerdere universa ga ik ook nog bespreken als mogelijke verklaring voor donkere materie. De naam Michio Kaku zal me dus ongetwijfeld vooruit helpen, waarvoor uiteraard veel dank

Reageer