Springen naar inhoud

Sup en inf van de lege verzameling

• Log in om te kunnen reageren

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2008 - 14:38

Hey,

ik vroeg mij het volgende af: bestaat LaTeX en LaTeX ?

ALS het al bestaat is het volgens mij het volgende:
LaTeX
en
LaTeX ...

Mvg,
Dries

PS is nu te laat, mar had even goed in wiskunde kunnen staan, is niet als huiswerk ofzo :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2008 - 14:46

Het is niet zozeer een kwestie van "bestaan" maar van (al dan niet) definiŽren.

Als men het definieert (niet elke auteur/elk boek doet dat), dan is dit inderdaad doorgaans de keuze omdat het een logische uitbreiding van sup/inf is als je in Bericht bekijken
PS is nu te laat, mar had even goed in wiskunde kunnen staan, is niet als huiswerk ofzo :D[/quote]
Ik heb het naar wiskunde verplaatst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2008 - 14:49

Maar je zou dus even goed mogen "definieren" dat:
LaTeX en
LaTeX ? Al lijkt me dat nu niet meteen een logische keuze :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2008 - 14:52

Je mag dat, maar het zou niet erg zinvol zijn. Aangezien elk reŽel getal een bovengrens is voor de elementen van de lege verzameling, heb je in LaTeX geen supremum omdat er geen kleinste bovengrens is. Als je echter naar LaTeX gaat, is er wel een element dat kleiner is dan alle andere reŽle getallen, namelijk -∞.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2008 - 14:53

Okee, bedankt :D

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2008 - 14:57

Graag gedaan. Het is belangrijk om in te zien wat het verschil is tussen "iets volgt uit eerdere definities" (en ligt dus vast), of iets dat je effectief nog moet definiŽren. Soms heb je daarin totale vrijheid, maar soms kiezen we voor een bepaalde definitie omdat die "opgelegd" wordt door een "structuur" (bepaalde geldende eigenschappen bijvoorbeeld) die er al is, als we die structuur tenminste niet willen verliezen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures