Springen naar inhoud

Vraagtekens rond stevia

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 17:54

Wikipedia

Artikel

Stevia is een natuurlijk zoetmiddel dat van de Steviaplant komt.

In Europa en Amerika is het verboden. Volgens de amerikanen omdat er te weinig info omtrent de toxische eigenschappen is, volgens Europa omdat het ronduit toxisch is en impotentie zou veroorzaken.

Andere bronnen zeggen dat Stevia volstrekt ongevaarlijk is en dat veel van de tests en proeven daaromtrent gemanipuleerd zijn met als bedoeling Stevia van onze markten te halen. Stevia is namelijk een natuurlijk zoetmiddel, vergelijkbaar met aspartaam. Het verschil is dat aspartaam een smaakstof is die geen echt suiker inhoud en dat Stevia een werkelijke suikervervanger is, met dezelfde smaak-eigenschappen van aspartaam.

Weet iemand hier meer over Stevia? Waarmee ik dus bedoel, heb je er al onderzoek naar gedaan of heb je er al verslagen van gelezen door ongesponsorde onderzoeken?

Om het zelf te onderzoeken zou ik biologisch en chemisch moeten onderlegd zijn en dat ben ik niet.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 20:57

Aangezien ik voedings- en dieetkunde studeer, is de stevia kwestie al wel eens ter sprake gekomen. Hieronder geef ik een korte samenvatting uit het artikel http://www.medinews....il.asp?aid=3267

In de Verenigde Staten mag stevia echter wel gebruikt worden, weliswaar in poedervorm en geraffineerde extracten (sinds 1995). Stevia kan positieve gezondheidseffecten hebben, terwijl negatieve effecten (bij mensen) nog niet bewezen zijn. Natuurlijk is er wel een toxische dosis, maar deze zou zodanig hoog liggen dat je deze door gewone voedingsmiddelen niet kan bereiken.

Waarom is stevia dan nog steeds niet toegelaten? In een onderzoek waarbij men enorme hoeveelheden stevia toediende aan ratten, bleek dat er lichte vruchtbaarheidsvermindering optrad. De dosissen bleken echt overdreven.

Persoonlijk denk ik dat het een goed idee zou zijn om mensen die hedendaags veel stevia gebruiken zoals professor Jan Geuns uit het artikel, te observeren. Pas als men echt zeker weet dat een bepaald middel geen nadelige effecten heeft op de gezondheid, kan men overwegen het toe te laten. Geen enkele docent op de hogeschool was trouwens tegen het gebruik van stevia.

Het artikel geeft de indruk dat suiker sowiezo ongezonder is dan stevia. In principe is suiker niet ongezond, mits men de aanbeveling van 10 energiepercent volgt. Dit even terzijde.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2008 - 15:06

Interessant goedje.
Bovenstaande suggereert (een beetje) een complot om het in Europa van de markt te houden.

Recent is het wel door de FAO 'goedgekeurd' (veilig bevonden tot Acceptable Daily Intake van 4 mg/kg/dg):
http://www.fao.org/a...IDES_final1.pdf
Dan kan het toch niet lang duren voordat de Europese commissie het ook toelaat.

Verder lijkt de Coca Cola-company het te willen exploiteren: truvia.com/pdf/Stevia-Timeline.pdf

Maar zijn er ook voordelen boven andere zoetstoffen (suikervervangers)? Dingen die stevia kan, maar andere zoetstoffen niet? En zo slecht is suiker nu ook weer niet. Suiker heeft eigenlijk maar 2 (relatieve) nadelen: het levert calorieen en het zorgt voor tandbederf.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2008 - 15:54

Je kan stevia vergelijken met andere zoetstoffen zoals bijvoorbeeld aspartaam. Het is dus geen nieuwe uitvinding ofzo (in Centraal Amerika gebruikt men het al eeuwenlang). Veel mensen ervaren de smaak van aspartaam echter alszijnde chemisch. Stevia daarentegen zou natuurlijker smaken dan andere zoetstoffen. De reden waarom stevia eigenlijk zoveel aandacht krijgt is omwille van het feit dat het niet werd toegelaten desondanks het veilig blijkt te zijn. Dit is uiteraard geen reden om complottheorieŽn boven te halen.

Zoetstoffen gebruikt men als suikervervanger om te vermageren. Persoonlijk maak ik daar kanttekeningen bij.

Ten eerste smaakt stevia 200 x zoeter dan suiker. Dat wil zeggen dat men in een voedingsmiddel van 100 g, het aandeel suiker weglaat en vervangt door 200 x minder stevia. Aangezien het nog altijd om 100 g product moet gaan, wil dat zeggen dat het aandeel vetten en/of eiwitten naar omhoog moeten gaan. Het uiteindelijke resultaat is dat het nieuwe voedingsmiddel minstens evenveel calorieŽn bevat dan het originele. Maar dranken die gezoet zijn met zoetstof zijn uiteraard caloriearmer dan deze met suiker. Het surplus is gewoon water.

Ten tweede is de consument vaak van mening: "gezoet met stevia" = geen calorieŽn = onbeperkt te gebruiken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures