Halfgeleiders , n en p type

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 45

Halfgeleiders , n en p type

Ik heb zonet iets gelezen over de werking van halfgeleiders, meer bepaald de n en p-types.

Nu zegt men dat men bij ofwel een element inbouwt dat een elektron te veel heeft of wel een elektron te weinig.(doperen van de halfgeleiders)

Nu vraag ik mij af: waarom zijn deze halfgeleiders dan toch nog neutraal? Geen nettolading , terwijl er een element is ingebouwd met een elektron te veel of te weinig.

Hoe kunnen ze nog netto neutraal zijn?

Ik heb ook nog een 2de vraag:

in het artikel dat ik gelezen heb, staat dat er bij de n-type halfgeleiders het energieniveau van de verontreiniging precies onder de geleidingsband ligt en bij p-types geleiders ligt dit energieniveau van de verontreiniging vlak boven de valentieband.

Hoe weet je waar die banden van de verontreiniging juist liggen?

Is dat omdat men specifieke verontreinigingen kiest om te doperen zodat die banden juist daar liggen of ?

groeten

Berichten: 2.746

Re: Halfgeleiders , n en p type

het geheel is inderdaad neutraal.

waterstof met 1 elektron is ook neutraal, maar toch wil het altijd een tweede elektron ...

Berichten: 45

Re: Halfgeleiders , n en p type

stoker schreef:het geheel is inderdaad neutraal.

waterstof met 1 elektron is ook neutraal, maar toch wil het altijd een tweede elektron ...
Ok, is het dan gewoon elektrisch neutraal omdat de stoffen die erin zitten van nature uit elektrisch neutraal zijn?

Maar je hebt hier 2 stoffen bij elkaar, gaan die dan op elkaar geen uitwerking hebben waardoor er een ladingsverschil ontstaat en aldus een elektrische lading?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Halfgeleiders , n en p type

maxke schreef:Geen nettolading , terwijl er een element is ingebouwd met een elektron te veel of te weinig.

Hoe kunnen ze nog netto neutraal zijn?
De dope-atomen hebben geen elektronen teveel of te weinig, en zijn elektrisch neutraal. Maar ze hebben een bindingsplaats over of tekort om netjes in het rooster te passen. Er is dus een valentie-elektron op zoek naar een partner:

hieronder een eerste poging om dit grafisch weer te geven voor hoe een elektron zo'n gat kan opvullen, maar dat daardoor een verhuizing op gang gebracht wordt.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Halfgeleiders , n en p type

De originele stof, meestal silicium, heeft een bepaald aantal vrije elektronen. De toegevoegde stof heeft 1 vrij elektron meer of minder. Daardoor past het niet goed in het kristalrooster van het silicium. In relatie met het kristalrooster is er dus een elektron te veel of te weinig. Maar in relatie tot de protonen past het aantal precies. daarom is de stof als totaal elektrisch neutraal.

zie ook: http://electronics.howstuffworks.com/diode.htm En dan ook doorstappen naar de vervolgpagina's

Berichten: 45

Re: Halfgeleiders , n en p type

klazon schreef:De originele stof, meestal silicium, heeft een bepaald aantal vrije elektronen. De toegevoegde stof heeft 1 vrij elektron meer of minder. Daardoor past het niet goed in het kristalrooster van het silicium. In relatie met het kristalrooster is er dus een elektron te veel of te weinig. Maar in relatie tot de protonen past het aantal precies. daarom is de stof als totaal elektrisch neutraal.

zie ook: http://electronics.howstuffworks.com/diode.htm En dan ook doorstappen naar de vervolgpagina's
ah idd ja

ik bekijk de ene stof altijd ten opzichte van de andere, maar dat is natuurlijk niet juist.

En bedankt voor het schema Jan van de Velde.

Berichten: 45

Re: Halfgeleiders , n en p type

in het artikel dat ik gelezen heb, staat dat er bij de n-type halfgeleiders het energieniveau van de verontreiniging precies onder de geleidingsband ligt en bij p-types geleiders ligt dit energieniveau van de verontreiniging vlak boven de valentieband.

Hoe weet je waar die banden van de verontreiniging juist liggen

iemand die dit kan verklaren?

groeten

Reageer