Springen naar inhoud

Verwarming huis

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 december 2008 - 11:22

Een huis wordt verwarmt met chauffage. De thermostaat is ingesteld met hoogste temperatuur 21°C en laagste temperatuur 15°C.
Men verwarmt tot 21°C.
Men verlaat het huis een zekere tijd en laat alles zoals het is.
Men verlaat het huis eenzelfde tijd maar legt eerst de thermostaat af. Als men terugkeert verwarmt men terug tot 21°C.
Wat is de zuinigste manier?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 december 2008 - 14:40

De thermostaat terugdraaien is altijd de zuinigste manier.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 december 2008 - 17:38

De thermostaat terugdraaien is altijd de zuinigste manier.

Waarom?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2008 - 17:47

De warmtestroom op enig ogenblik is afhankelijk van het verschil in temperatuur binnen en buiten.
De warmte die het huis verlaat is dus de optelsom van die warmtestromen op al die ogenblikken.
Met de thermostaat omlaaggedraaid zal op vele ogenblikken het temperatuurverschil lager zijn.
Ergo, met de thermostaat omlaaggedraaid is de hoeveelheid warmte die het huis verlaat geringer.
Ergo, het is voor je energierekening beter de thermostaat laag te zetten bij afwezigheid.

Wil je hierbij tóch een comfortabel huis aantreffen bij terugkeer, koop dan een klokthermostaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 december 2008 - 18:35

De warmtestroom op enig ogenblik is afhankelijk van het verschil in temperatuur binnen en buiten.
De warmte die het huis verlaat is dus de optelsom van die warmtestromen op al die ogenblikken.
Met de thermostaat omlaaggedraaid zal op vele ogenblikken het temperatuurverschil lager zijn.
Ergo, met de thermostaat omlaaggedraaid is de hoeveelheid warmte die het huis verlaat geringer.
Ergo, het is voor je energierekening beter de thermostaat laag te zetten bij afwezigheid.

Wil je hierbij tóch een comfortabel huis aantreffen bij terugkeer, koop dan een klokthermostaat.

Vergeet gij niet dat ge het huis terug moet opwarmen tot 21°C als ge thuiskomt. Een klokthermostaat is hier van weinig nut daar ge niet weet wanneer ge terugkomt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2008 - 18:47

Vergeet gij niet dat ge het huis terug moet opwarmen tot 21°C als ge thuiskomt.

Dat vergeet ik niet, maar dat maakt de warmtestroom die het huis verlaat niet groter.

Proef 1:
Je hebt een vat, een ouderwetse wijnton. Die zet je op een platte kant. Die vul je met water, en je boort er ter halver hoogte een gat in waardoor het vat leegloopt. Een vlotter die bovenin in het vat drijft regelt de watertoevoer naar je vat, en zorgt ervoor dat het waterniveau op peil blijft.

Meet de hoeveelheid water die je nodig had om 24 uur lang je vat op niveau te houden.

Proef 2:
Hou het vat 6 uur op niveau, verlaag dan 12 uur lang de positie van je vlotter tot vlak boven het gat. Het water stroomt door het gat, steeds trager, en wordt niet meer aangevuld totdat het niveau is gezakt tot vlak boven het gat. Na 12 uur afwezigheid schuif je de vlotter weer omhoog, zodat het vat terug gevuld kan worden. Voordat de 24 uur voorbij zijn is het vat weer vol.

Meet de hoeveelheid water die je nodig had om 24 uur lang je vat op niveau te houden resp terug te krijgen.

Een klokthermostaat is hier van weinig nut daar ge niet weet wanneer ge terugkomt.

Als dat lang dreigt te gaan duren, des te meer reden om de thermostaat omlaag te zetten.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 december 2008 - 19:45

Een klokthermostaat is hier van weinig nut daar ge niet weet wanneer ge terugkomt.

Er zijn tegenwoordig ook al thermostaten die je kunt opbellen. Of aan het internet verbinden. Dan kun je op afstand opdracht geven voor een andere temperatuurinstelling. Dus als je bij je logeeradres vertrekt bel je even de thermostraat op om te vertellen dat je er aan komt.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 december 2008 - 21:24

Je moet er ook rekening mee houden dat terwijl ge het huis opwarmt ge ook warmte verliest. Dit om aan te tonen dat Jan van de Velde zijn proef niet overeenkomt met mijn vraag.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2008 - 22:07

Je moet er ook rekening mee houden dat terwijl ge het huis opwarmt ge ook warmte verliest.

Hoe?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 december 2008 - 18:49

Ik persoonlijk draai de thermostaat terug. Als ik mijn vraag aan verschillende personen stel zijn de meningen verdeeld. Ik kan mijn methode niet verdedigen. Aanvoelen is geen bewijs.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 december 2008 - 21:28

Aanvoelen is geen bewijs.

Het is inderdaad riskant om in dit soort zaken op je gevoel af te gaan.
Maar eigenlijk is het heel eenvoudig,en door Jan al goed verwoord. Als je de thermostaat omhoog draait zal de verwarming weer gaan stoken, en daardoor stijgt de temperatuur in huis. En daardoor stijgt ook het warmteverlies naar buiten. Want dat is uiteindelijk het enige wat je kwijtraakt, het warmteverlies t.g.v. het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. En dat is dan ook het enige waarvoor de verwarming stookt, warmte toevoeren om het warmteverlies te compenseren, zodat de temperatuur binnen op peil blijft.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2008 - 21:56

Ik persoonlijk draai de thermostaat terug. Als ik mijn vraag aan verschillende personen stel zijn de meningen verdeeld. Ik kan mijn methode niet verdedigen. Aanvoelen is geen bewijs.

Voorbeeld 2:

proef 1:
Lees de gasmeterstand af. Zet andere gastoestellen uit.
breng een pan water in 5 minuten nét niet aan de kook, en hou het dan 24 uur nét op die temperatuur op een zuinig vlammetje. Lees weer de gasmeterstand af.

Proef 2:
Lees de gasmeterstand af. Zet andere gastoestellen uit.
Breng eenzelfde pan water ook in 5 minuten nét niet aan de kook, draai het gas uit. Kom 23 uur en 50 minuten later terug, en warm je pan terug op. Lees weer de gasmeterstand af.

In beide gevallen heb je 24 uur na het begin van de test weer een pan met bijna kokend water terug.
Verklaar de geweldige verschillen in gasverbruik.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 januari 2009 - 21:20

Zij temperatuur huis afkoelt tot LaTeX .
Zij LaTeX de hoeveelheid warmte nodig om van temperatuur LaTeX tot temperatuur LaTeX te gaan plus de afgegeven hoeveelheid warmte gedurende de afkoeling.
ZijLaTeX de hoeveelheid warmte die men moet toevoegen om temperatuur op LaTeX te houden.

Nu zijn er 3 mogelijkheden:
1) Als LaTeX dan thermostaat terugdraaien.

2) Als LaTeX dan 2 mogelijkheden gelijk.

3) Als LaTeX dan thermostaat gelijk houden.

Veranderd door kotje, 16 januari 2009 - 21:23

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2009 - 23:00

Het lijkt me dat in bovenstaande berichten afdoende is beredeneerd dat slechts mogelijkheid 1 de reële situatie weergeeft.

Pjot

Pjot

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2009 - 10:08

Het heeft zijdelings te maken met de vraagstelling maar verduidelijkt misschien de discussie:

Ik heb twee identieke koppen koffie. In de eerste giet ik meteen een scheutje (koude) koffiemelk. Na 5 minuten schenk ik in de tweede kop ook eenzelfde hoeveelheid koffiemelk.
Ik wacht weer 5 minuten en meet dan van beide koppen de temperatuur.
Welke kop is het meest afgekoeld?

:D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures