[materialenleer] insnoering

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[materialenleer] insnoering

Ik heb de volgende vraag i.v.m. insnoering:

"Waarom mag een staaldraad tijdens het draadtrekken niet insnoeren"

Insnoering zal optreden wanneer de trekspanning
\(\sigma > \sigma_M\)
. Je mag tijdens het draadtrekken niet boven de maximale trekspanning gaan omdat je dan kans hebt op breuk.

Klopt deze redenering of zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.276

Re: [materialenleer] insnoering

Deze vraag kreeg nog geen antwoord in het huiswerkforum en is daarom verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [materialenleer] insnoering

Je benodigde kracht om verder te rekken zal zakken; wat uiteraard best te vermijden is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [materialenleer] insnoering

Je benodigde kracht om verder te rekken zal zakken; wat uiteraard best te vermijden is.
Dat is geen antwoord op de vraag.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [materialenleer] insnoering

:D Nu je het zegt ja. Ik zie niet direct wat het exacte antwoord moet zijn. Wat verstaan ze exact onder draadtrekken?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.276

Re: [materialenleer] insnoering

Wat verstaan ze exact onder draadtrekken?


http://www.argh.nl/nieuws/Vornbeaumenokt2008.pdf
Nadat de staaldraad gewassen en geschaafd is gaat deze door de eerste machine. Deze machine trekt de draad door een aantal mallen. Het staal wordt koud door de mal getrokken. Doordat het staal door de mal wordt getrokken wordt het heet als gevolg van die vervorming. Steeds in kleine stapjes wordt de draad door een mal getrokken waar hij eigenlijk net niet doorkan en wordt op deze manier uitgetrokken en kleiner van diameter. Dit proces gaat in stappen van 8 x 15% kleiner of 6 x 20%x 15% kleiner of 6 x 20% kleiner Deze eerste stap verkleint de diameter van 5.5 naar +/- 3.6 mm. Later in het proces wordt de diameter nog kleiner maar eerst krijgt deze verdunde draad een warmtebehandeling en wordt hij gegalvaniseerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [materialenleer] insnoering

Als ik eens heel diep delf in mijn geheugen en terugdenk aan mijn lessen materialenleer, zat het als volgt in mekaar:

Eens een materiaal een insnoering ondergaat (dus een verandering van het opp. loodrecht op de kracht), zal het 'na' de insnoering, minder kracht kosten om het materiaal verder te doen rekken, dan voor de insoering.

maw: een draad kan bijvoorbeeld 1kg permanent dragen

een draad met dezelfde dikte, die ooit ingesnoerd was, zou bv maar 900g kunnen dragen.

Schiet me echter niet dood als dit mis is, maar ik meen me toch zoiets te herinneren.

Dat insnoering zorgt dat er 'minder kracht nodig is' om verdere rek (of eventueel breuk) te bekomen, dan bij een niet ingesnoerde draad.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [materialenleer] insnoering

Voila, ToonB verwoordt wat ik niet kon met mijn pover zinnetje.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 1.007

Re: [materialenleer] insnoering

Eens een materiaal een insnoering ondergaat (dus een verandering van het opp. loodrecht op de kracht), zal het 'na' de insnoering, minder kracht kosten om het materiaal de draad verder te doen rekken, dan voor de insoering.
Bedenk wel dat het materiaal juist sterker wordt ("versteviging"), maar helaas kan deze toenemende materiaalsterkte niet opboksen tegen de afname van de oppervlakte van de draaddoorsnede, dus neemt de kracht om de bewuste draad verder te vervormen inderdaad af.

Berichten: 582

Re: [materialenleer] insnoering

:D Nu je het zegt ja. Ik zie niet direct wat het exacte antwoord moet zijn. Wat verstaan ze exact onder draadtrekken?
Draadtrekken is het trekken van draad waarbij er 1 een trekspanning in het verlengde van de draad onstaat en 2 haaks op de draad een drukspanning op de draad bij het punt van de treksteen.

Hierbij onstaat een resulterende spanning die hoger is dan de vloeigrens en zo de draad in diameter verkleind.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer