Rechten bij een 0-uren contract

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Rechten bij een 0-uren contract

Sinds 1 mei heb ik een 0-uren contract. Het liefst heb ik een contract met uren en baal dus ook stevig van dit contract. Ik werk ook 1 dag in de week vast en op de zelfde groep (kinderopvang).

Ik vraag me af welke rechten ik heb. Ik ben inmiddels bijna 7 maanden in dienst en heb de laatste maanden veel gewerkt.

Graag zou ik een contract hebben van 27 uur (zijn 3 dagen). Ik heb over de laatste 7 maanden 20 uur gemiddeld per week gewerkt en over de laatste 3 maanden 30 uur. Kan ik hier meer uren uit eisen dan de 9 uur die ik altijd wekelijks werk?

Bovendien zou ik graag willen weten hoe het zit met vakantie en ziekte. Vakantiedagen worden nooit uitbetaald heb ik begrepen (maar moet ze wel van te voren aanvragen?) en ziektedagen moeten wel uitbetaald worden? Hoe zit dit als het valt bij weken waar kerst en nieuwjaar in vallen? Ik ben namelijk net ziek geweest en vraag me af hoe het met deze uren zit? Ik was nu ook veel minder ingeroosterd dan de afgelopen weken (donderdag, vrijdag vervielen en komende donderdag ook weer door kerst en oud en nieuw)

Hoe zit het als ik nu minder opgeroepen wordt dan de laatste maanden? Heb ik dan recht op uren of op een uitkering? Met 9 uur per week red ik het namelijk echt niet.

Verder zoeken naar ander werk heb ik ook al gedaan, maar het valt op het moment niet mee om een vaste baan te krijgen zonder veel reistijd (ben afhankelijk van de kinderopvang voor mijn kind en ik ben dus afhankelijk van breng en ophaal tijden).

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Rechten bij een 0-uren contract

Heb je zelf een CAO, of nog beter: kan je wellicht je CAO ergens op internet vinden, zodat ik/wij 'm ook kunnen lezen?

Ik heb zelf een tijd ergens gewerkt waar je (volgens die CAO) recht had op een hoger aantal uren in je contract wanneer je gedurende een periode van 3 maanden meer dan (uit mijn hoofd) 20% dan je contracturen had gewerkt.

Was je daar overigens ook al werkzaam voor 1 mei, en zo ja, met wat voor contract?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 2

Re: Rechten bij een 0-uren contract

Nee, ik werkte hier niet eerder.

Inmiddels heb ik het FNV gebeld om te vragen hoe of wat, want ik kwam er dus echt niet uit. We werken volgens het CAO kinderopvang. Ik weet nu dat een 0-uren contract slechts 3 maanden geldig is volgens de wet en dat volgens CAO het gemiddelde na 6 maanden in contract moet worden gezet. Hier heb ik ook op mijn werk een gesprek over gehad. Feit is dat mijn baas zich niet aan de wet of CAO wil houden en zegt dat alleen het eigen beleid van belang is en een urencontract wordt niet gegeven. Ik ben dus inmiddels opzoek naar een andere werkgever die zich wel aan de regels wil houden.

Ziekte-uren heb ik na veel gedoe wel uitbetaald gekregen. Eigenlijk is het belachelijk dat je om alles moet vragen, terwijl zij zelf ook wel weten wat de regels zijn, maar er alles aan doen om de regels te omzeilen.

Reageer