[wiskunde] ordegetallen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[wiskunde] ordegetallen

Hey,

ik zit hier met een probleem die eigelijk onder het vakgebied inductiemotoren zou moeten vallen maar omdat het probleem dat ik heb eerder wiskundig is heb ik het maar onder wiskunde gepost.

jammer genoeg heb ik niet genoeg tijd om alles uit te doeken te doen maar het gaat dus over onderstaande stelling, ik kan maar niet inzien hoe ze die laatste stap naar v = 2g + 1 doen

het is allemaal ongeloofelijk vaag, maar ik hoopte dat iemand mij toch wat meer uitleg zou kunnen geven over hoe die laatste stap verloopt?

als je volgende hebt:
\(a = \frac{1}{2\pi}\{\int^{+\frac{b}{2R}}_{-\frac{b}{2R}}\frac{\theta}{b}e^{jvx} dx + \int^{\pi+\frac{b}{2R}}_{\pi-\frac{b}{2R}}(-\frac{\theta}{b})e^{jvx} dx\} \)
\( = \frac{\theta}{2\pi b}\cdot\frac{1}{jv}\cdot(e^{jv\frac{b}{2R}}-e^{-jv\frac{b}{2R}})\cdot(1-e^{jv\pi})\)
Als we nu hier het stuk
\((e^{jv\frac{b}{2R}}-e^{-jv\frac{b}{2R}})\)
vervangen door een sinus dan:
\( = \frac{\theta}{2\pi R}\cdot\frac{\sin\frac{vb}{2R}}{\frac{vb}{2R}}\cdot(1-e^{jv\pi})\)
Nu staat er bij mij in m'n cursus geschreven:

"De term () toont aan dat enkel oneven ordegetallen mogelijk zijn:"

v = 2g + 1 ;g=0,+-1, +-2, ...

Thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] ordegetallen

\((1-e^{jv\pi})=0\)
als v=2n (v dus even)

en waarschijnlijk mag dat niet nul zijn? dus pak je het complement: alle oneven getallen v=2g+1

waarom het niet nul zou mogen zijn weet ik niet, te vaag enzo :D

(het is dus maar een idee he, zie zelf wat je er mee bent)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] ordegetallen

die n of g is dan gewoon een variable ofzo?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] ordegetallen

Een willekeurig geheel getal.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] ordegetallen

ahja ok ok, bedankt!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer