Springen naar inhoud

Wanneer in het huiswerkforum

• Log in om te kunnen reageren

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2008 - 11:07

Mijn vraag gaat over dit topic:
Oefening buiging

Via de bovenstaande link kom je in het topic geplaatst in het huiswerkforum door JvdV.
De TS had zelf reeds een topic aangemaakt in het Sterkteleerforum.

Ik zou graag weten vanaf wanneer je mag posten in het Sterkteleerforum, de vraag van skipe is duidelijk iets dat daarin past volgens mij.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2008 - 11:19

Over het niveau van de vragen spreek ik me niet uit, want daar ken ik niets van. Het is i.i.g. zo dat crossposten niet is toegestaan. Als iemand bij nader inzien een vraag liever in een ander forum zou zien, kan hij/zij dat altijd gewoon vragen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2008 - 11:43

Ik meen dat een topic in het forum "Huiswerk en practica" thuishoort als:
  • het daadwerkelijk huiswerk betreft (en dit eventueel ook zo in de topic vermeld wordt);
  • het een specifieke oefening/proef betreft. Algemenere vragen kunnen in het betreffende vakforum.
De topic waar je naar refereert, lijkt mij zo'n specifieke oefening en ik meen dus dat die op zijn plaats is in het huiswerkforum.

Veranderd door Klintersaas, 29 december 2008 - 11:44

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2008 - 11:52

Over het niveau van de vragen spreek ik me niet uit, want daar ken ik niets van. Het is i.i.g. zo dat crossposten niet is toegestaan. Als iemand bij nader inzien een vraag liever in een ander forum zou zien, kan hij/zij dat altijd gewoon vragen.

Van crossposten was er geen sprake.

Ik meen dat een topic in het forum "Huiswerk en practica" thuishoort als:

• het daadwerkelijk huiswerk betreft (en dit eventueel ook zo in de topic vermeld wordt);
  • het een specifieke oefening/proef betreft. Algemenere vragen kunnen in het betreffende vakforum.
De topic waar je naar refereert, lijkt mij zo'n specifieke oefening en ik meen dus dat die op zijn plaats is in het huiswerkforum.

Dat is allemaal vrij vaag maar zolang de mensen die controleren of iedereen de regels volgt daar een duidelijke lijn kunnen trekken zal er wel geen probleem zijn zeker.
Moest ikzelf ooit iets verkeerd plaatsen zal ik wel terecht gewezen worden dan.

PS: @Jan, zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn reactie dan mee te nemen ? Wanneer skipe dan zou reageren kan krijgen we misschien meteen de juiste gegevens of ziet hij reeds een fout in.
Bedankt.

Veranderd door Ruben01, 29 december 2008 - 11:54

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2008 - 12:07

Er was zeker sprake van crossposten:
http://www.wetenscha...s...c=97578&hl=
http://www.wetenscha...s...c=97580&hl=
http://www.wetenscha...s...c=97579&hl=

Wat Klintersaas zegt is wat we in grote lijnen hanteren. Daarnaast is het af en toe reden voor discussie, maar het is gebleken dat het moeilijk is dicht te timmeren met een definitie.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2008 - 12:08

Toch wel (edit: zie post mrtn), maar het huiswerktopic was inderdaad niet het eerste. Voor de sluitingen heb ik de aanwijzingen van Jan gevolgd, ik neem aan dat hij daar wel een goeie reden voor had.

PS: @Jan, zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn reactie dan mee te nemen ? Wanneer skipe dan zou reageren kan krijgen we misschien meteen de juiste gegevens of ziet hij reeds een fout in.
Bedankt.

Ik zal je post even naar dat topic verplaatsen (done).

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 29 december 2008 - 12:15

[snapback]478311" target="_blank">Toch wel :D

Dat is allemaal vrij vaag maar zolang de mensen die controleren of iedereen de regels volgt daar een duidelijke lijn kunnen trekken zal er wel geen probleem zijn zeker.

De regels zijn wat dat betreft ook niet héél strak. Er wordt inderdaad een inschatting gemaakt of het huiswerk betreft, maar er wordt ook gekeken naar het algemene niveau. Een vraag over hoe de oppervlakte te berekenen van een bol hoeft geen huiswerk te zijn, maar heeft wel dat niveau en hoort daarom in huiswerk thuis en niet in het wiskundeforum.

Moest ikzelf ooit iets verkeerd plaatsen zal ik wel terecht gewezen worden dan.

Tenzij je dat structureel na diverse hints nog steeds verkeerd doet, zul je daarvoor geen waarschuwing krijgen.

edit: hoi collega's! :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2008 - 12:50

Mijn excuses, ik had niet gezien dat skipe in andere fora reeds gepost had.
Nog geen tijd gehad om alles te lezen.

Bedankt voor het verplaatsen van mijn bericht.

Veranderd door Ruben01, 29 december 2008 - 12:50

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2008 - 13:08

Er zijn, terwijl ik de volgende overpeinzingen op een rijtje aan het zetten was, al de nodige reacties geweest. Toch denk ik niet dat mijn overpeinzingen als mosterd na de maaltijd komen.

Twee kanten aan deze kwestie:

In het algemeen:
Een duidelijke scheidslijn trekken tussen wat beter in de vakfora en wat beter in Huiswerk en Practica past is moeilijk, zo niet onmogelijk; een grijs gebied zal er blijven.
Wat mij betreft kun je je vragen stellen als:

• Is het in principe mogelijk om (als je even over zou schakelen op "huiswerkmachinemodus") een (uitwerking met) antwoord te plaatsen, en daarmee de kous af? Dan beter in Huiswerk en Practica.

• Gaat het waarschijnlijk een discussietopic opleveren waarop over weken of maanden nog toevoegende reacties te verwachten zouden kunnen zijn? Dan beter naar een passend vakforum, dan verdwijnt het niet zo gauw naar pagina -tig van de index en daarmee uit het oog.

• Is de kans op een uitgebreide discussie met alle mogelijke gezichtspunten gering? Dan beter in Huiswerk, zodat de langerlopende topics in de vakfora niet te snel naar pagina -tig van de index, en daarmee uit het oog, verdwijnen.

• Is inleving in (het niveau van) de topicstarter zinvol, dwz zou het voor de topicstarter zinvol kunnen zijn stap voor stap door zijn probleem heen geleid te worden zonder dat er allerlei (voor het probleem minder of niet ter zake doende) bijzaken worden bijgehaald, terwijl er idealiter begrip voor gelijksoortige problemen te worden bijgebracht? Dan beter in het huiswerkforum, want dat doel is daar uitdrukkelijk vermeld en vrijwel iedereen die daar reageert houdt daar rekening mee.

• Zou het eigenlijk beter in het huiswerkforum passen, maar is het niveau dusdanig hoog of het onderwerp dusdanig weinig algemeen voorkomend dat reacties van hen die zich maar zelden in het huiswerkforum vertonen noodzakelijk zouden kunnen zijn om licht te brengen? Dan naar een passend vakforum.
    Echter, iemand die WSF en haar bevolking niet goed kent kan dit criterium niet goed beoordelen en plaatst tóch maar beter in het huiswerkforum. Het is een hoek waar moderatoren intensief aanwezig zijn, die zien gauw genoeg of iets past of niet. In zo'n geval verplaatsen we het alsnog direct, of sturen we (niet zelden) TS een PB-tje met het verzoek ons even een heads-up te geven indien er niet op redelijke termijn passende reaktie komt.
Aan deze lijst zijn denk ik nog wel overwegingen toe te voegen.

Het onderhavige geval dat aanleiding gaf tot deze vraag van Ruben01:
Gisteravond zag ik vrij kort na elkaar identieke topics verschijnen in Huiswerk en 7 min. later in Klassieke Mechanica. Dat hoort niet. Besloten werd het huiswerktopic open te laten, en die in KM te sluiten. Vanochtend zag ik, dankzij Ruben's reactie aldaar, nóg een versie in Praktische Wetenschappen, die achteraf de originele blijkt te zijn. Om nou de versie in huiswerk te gaan sluiten om vandaar weer naar deze te verwijzen betekent in cirkeltjes rond gaan draaien.

Verder, zou Skipe me hebben gevraagd waar te plaatsen: volgens mij voldoet Skipe's topic prima aan overweging (1) en potentieel aan overweging (4). Over overweging (5) durf ik (nog) geen uitspraak te doen, maar duidelijk is dat Skipe dat ook niet zal kunnen. Algemene conclusie: huiswerk.

Overigens, hadde Skipe de crossposts NIET geplaatst, dan had waarschijnlijk niemand (ik alleszins niet) de moeite genomen het te gaan verplaatsen naar huiswerk omdat het daar nou zovéél beter zou passen, gezien overweging (5). Het is en blijft een beetje een vakgebied dat voor 99% drijft op algemene fysica, maar er in zijn toepassingen toch zo zijn eigen jargon en methoden op na houdt :D.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2008 - 13:55

Er zijn, terwijl ik de volgende overpeinzingen op een rijtje aan het zetten was, al de nodige reacties geweest. Toch denk ik niet dat mijn overpeinzingen als mosterd na de maaltijd komen.

Twee kanten aan deze kwestie:
//geven indien er niet op redelijke termijn passende reaktie komt.[/color]
[/list]Aan deze lijst zijn denk ik nog wel overwegingen toe te voegen.

Mooi lijstje, maar lopen moderatoren het lijstje af binnen enkele seconden? Ik twijfel daaraan...

Het onderhavige geval dat aanleiding gaf tot deze vraag van Ruben01:
Om nou de versie in huiswerk te gaan sluiten om vandaar weer naar deze te verwijzen betekent in cirkeltjes rond gaan draaien.

Er is nog de mogelijkheid berichten te verwijderen.

Overigens, hadde Skipe de crossposts NIET geplaatst, dan had waarschijnlijk niemand (ik alleszins niet) de moeite genomen het te gaan verplaatsen naar huiswerk omdat het daar nou zovéél beter zou passen, gezien overweging (5). Het is en blijft een beetje een vakgebied dat voor 99% drijft op algemene fysica, maar er in zijn toepassingen toch zo zijn eigen jargon en methoden op na houdt :D.

Jhnbk heeft (terecht?) de neiging dit soort dingen al snel naar sterkteleerforum te verplaatsen. Persoonlijk vind ik dit soort dingen thuishoren bij het vakspecifieke forum.
Quitters never win and winners never quit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2008 - 14:17

Mooi lijstje, maar lopen moderatoren het lijstje af binnen enkele seconden? Ik twijfel daaraan...

Ongetwijfeld doen ze dat niet expliciet, het kostte mij een uur om het netjes verwoord op een rijtje te zetten, maar dit is wel de neerslag van hoe er over huiswerk of anders wordt gedacht. Daar hoef je, op't gevoel, geen half uur over na te denken. Da's fuzzy logic, een mensenbrein met ervaring doet dat in een flits.

Er is nog de mogelijkheid berichten te verwijderen.

Toch zeker waar zoiets dreigt gebruikers te verwarren (hé, waar is die post naartoe???) wordt dat nooit gedaan, tenzij de inhoud van een post fatsoensnormen of dergeljike overschrijdt. NB, deze huidige werkwijze betekent méér werk voor moderatoren.

Jhnbk heeft (terecht?) de neiging dit soort dingen al snel naar sterkteleerforum te verplaatsen. Persoonlijk vind ik dit soort dingen thuishoren bij het vakspecifieke forum.

Zoals gezegd, er bestaat een grijs gebied. Daarbinnen zal het altijd wel iemand niet ideaal lijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 januari 2009 - 11:01

De posts waar het hier om draait heb ik nog even verplaatst. (Gisteren)

Ik verplaats (althans de meeste dingen die ik tegenkom) vrij snel naar het sterkteleerforum als het geen simpele statica betreft. Als ik zo snel een kijkje neem dat subforum staan alle huidige topics daar echt wel op hun plaats.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures