[Wiskunde - Geschiedenis] Pythagoras

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Wiskunde - Geschiedenis] Pythagoras

hallo, wij zijn bezig met een PO en nu lopen we vast bij de vraag of Pythagoras alleen bekend is geworden door zijn bekende stelling. nu was mijn vraag waardoor Pythagoras nou eigenlijk precies bekend was geworden en of er nog meer dingen zijn..

alvast bedankt

Edit moderator Math: verplaatst naar Huiswerk, daarmee heeft het meer van doen

Berichten: 94

Re: [Wiskunde - Geschiedenis] Pythagoras

We kennen hem inderdaad vooral van zijn stelling. Maar hij is eigenlijk begonnen als een zeer ambitieuze leraar. Hij trok naar een eiland (moet je eens opzoek welk) en wou daar les geven. Pythagoras vond geen enkele vrijwilliger en besloot dan maar om iemand te betalen om zijn lessen te volgen. Hij hield dit niet lang vol en trok al vlug weer naar het vasteland. Daar richtte hij een school op. Iedereen wie zich aansloot moest zijn bezit afgeven en een eed afleggen. Eigenlijk was het een soort sekte. Je mocht de groep wel verlaten, en dan kreeg je zelfs een gedenksteen. De groep staat beter bekend als 'de Pythagoreeërs". Zij waren ahw geobsedeerd daar de gehele getallen. Verscheidene stellingen ivm met gehele getallen alsook de Stelling van Pythagoras stammen uit deze tijd. Er wordt gezegd dat er ooit een leerling was die bewees dat de vierkantswortel van 2 een irrationaal getal. Dit was helemaal niet naar de zin van Pythagoras en liet iedereen zweren om dit binnen de vier muren van de school te houden. Pythagoras was er namelijk rotsvast van overtuigd dat elk getal als een breuk te schrijven was. Dit geheim lekte natuurlijk uit en de klikspaan werd dan ook door Pythagoras himself verdronken. Waar is de tijd .... Het is ook geweten dat Pythagoras op redelijk late leeftijd nog getrouws is met 1 van zijn (vrouwelijke) leerlingen. Er kwam een abrupt eind aan het venootschap doordat 1 van de afgewezen leerlingen een meute wist op te zetten tegen Pythagoras. Zij vonden er niets beter op dan de school plat te branden.

Als je er echt het fijne van wil weten kan ik "het laatste raadsel van fermat" van simon singh aanraden, daar staat heel wat informatie over Piet Agoras in.

Re: [Wiskunde - Geschiedenis] Pythagoras

"De stelling van Pythagoras" was een paar duizend jaar voor Pythagoras' geboorte al bekend bij de Babyloniërs.

Re: [Wiskunde - Geschiedenis] Pythagoras

was pythagoras ook niet degene die een leerling heeft laten vermoorden, omdat deze beweerde dat wortel2 niet te schrijven was een breuk. Pythagoras was er heilig van overtuigt dat alles uit te drukken was in gehele getallen.

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het waar wat ik hierboven zeg.

Reageer