kleine probleempjes met de montering

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

kleine probleempjes met de montering

heb eindelijk mijn orion starmax 102 mm. Heb tot nu toe al de maan (hier zijn geen woorden voor) jupiter (heel mooi met duidelijk de manen en de wolkenbanden) saturnus (vind ik de mooiste planeet tot nu toe=> prachtige ringen met als ik heel goed kijk de cassini scheiding). Ik ga mijn telescoop is in het midden van een veld zetten. Dit gaat volgens mij veel beter zijn voor de deepsky objecten.

Nu waarover ik het wou hebben. De onderste gradenboog waar je 51 C° insteld voor de poolster. Dat deel van de montering zit redelijk los op mijn statief en als ik die dichtdraai gaat de telescoop iets meer naar de andere kant hellen (heel weinig hoor) maar dat kan er wel voor zorgen dat ik 1C° verkeerd zit en dan kan ik niet zo denderent goed volgen en zeker niet met astrofotografie. Zijn hier oplossingen voor.

groeten,

Philippe

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: kleine probleempjes met de montering

Ik heb zelf geen ervaring met die telescoop en montering (mijn spul is zelfbouw) maar een montering hoort gewoon goed te functioneren.

Is het een duidelijke constructiefout?

Dan kun je binnen de garantieperiode (lijkt me geen probleem aangezien je hem pas hebt) gewoon terug naar de winkel met het geheel.

Misschien herkent een andere gebruiker van dit forum je probleem en kan hij/zij je verder nuttige tips geven...
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 13

Re: kleine probleempjes met de montering

Op internet is een hele hoop te vinden over ´polar allignment´

bv http://www.celestron.com/polar.htm

Hieruit blijkt al dat het goed (perfect) neerzetten van je spullen de hele nacht kan duren :shock:

Maar voor normaal gebruik zal de standaard methode zeker voldoende moeten zijn.

Vergeet ook niet dat voor astrofotografie een goede montering meestal meer kost dan de telescoop die er op moet.

En laat je niet bedriegen door zo´n gradenschaaltje op de montering, de hoek (polar-as) is bij jou 51 graden tov de horizon en werkt dus alleen als je statief perfect waterpas staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: kleine probleempjes met de montering

philippe,

als je van astrophotographie wil gaan doen zal deze montering niet voldoende zijn

een snapshot van de maan of webcammen zal nog wel lukken maar lange belichting(60 seconden en langer) zit er niet direkt in

de reden hiervoor zijn de volgenden;

de montering die jij nu hebt is uiterst licht wat maakt dat je die niet zwaar kan belasten

je hebt alleen fijn regeling op de vertikale afstelling(ik bedoel dus niet uuras of declinatie) een fijn regeling of de horizontale afstelling is ook nodig

eerlijk gezegd weet ik niet waarom ze dit doen

om te webcammen is een aandrijving ook geen overbodige luxe en is bijna een noodzaak als je langer wil gaan belichten

heb je nu een kat in een zak gekocht ?

nee ik denk hat zeker niet maar ik zou beginnen met het begin als ik jou was

dat heb ikzelf trouwens ook gedaan

verder sluit ik me aan bij de twee reacties hierboven

als je toch wil doorzetten stel ik voor dat je eerst goed spaart voor minimum een eq3 met dual drive ,dan zou je piggybacked fotoos kunnen maken

Berichten: 38

Re: kleine probleempjes met de montering

ik denk dat je inderdaad best eens met die montering terug gaat naar de winkel waar je hem hebt gekocht om die eens te laten na zien. Het kan goed zijn dat je gewoon een vijsje vergeet aan te draaien of zo.

Of ga eens als je in belgië woont langs een volkssterrenwacht en daar zullen ze u ook zeker kunnen verder helpen.

In nederland zijn er ook genoeg volkssterrenwachten waar je langs kan gaan.

Reageer