[fysica] impuls klei en steen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 73

[fysica] impuls klei en steen

gegroet

1) Een steen van 1 kg beweegt in noordelijke richting met een snelheid van 1 m/s en botst met een klomp klei van 1 kg die westwaarts beweegt, eveneens met een snelheid van 1m/s. Steen en klei blijven samen. De gezamenlijke snelheid is nu:



ik weet het antwoord op deze vraag maar kan men ook de richting bepale of is dit niet mogelijk?

2)

Bij een kernreactie botst een kerndeeltje a op een kern b die in rust wordt beschouwd. De getekende vectoren stellen impulsen voor. Welk der volgende figuren is mogelijk na de reactie . De andere tekeninge zijn de vectore verticaal of horizontaal gericht... is dit gw de best mogelijke tekening? of bestaat er een theorie van de richtng die ik over het hoofd heb gezien

mvg
Bijlagen
53001d.jpg
53001d.jpg (6.51 KiB) 164 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] impuls klei en steen

Klein detail: denk je er in het vervolg aan om de vakgebied-tag tussen rechte haken te plaatsen?

Ik heb het bij je laatste twee topics even voor je aangepast.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] impuls klei en steen

matke57 schreef:gegroet

1) Een steen van 1 kg beweegt in noordelijke richting met een snelheid van 1 m/s en botst met een klomp klei van 1 kg die westwaarts beweegt, eveneens met een snelheid van 1m/s. Steen en klei blijven samen. De gezamenlijke snelheid is nu:



ik weet het antwoord op deze vraag maar kan men ook de richting bepale of is dit niet mogelijk?
volgens de wet van behoud van impuls wel. Impuls is een vectorgrootheid, dus is behalve de grootte ook de richting te bepalen.

twee afzonderlijke vragen in één topic is niet handig. De afbeelding die je plaatste is zeker niet de enig denkbare, die andere ben ik ook best benieuwd naar. Beter een nieuwe openen, met álle mogelijkheden/plaatjes, voordat er hier een en ander door elkaar gaat lopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 73

Re: [fysica] impuls klei en steen

ok maar hoe bepaal je de richting dan , als je enkel deze gegevens hebt? en ok

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] impuls klei en steen

TEKEN de twee inpulsvectoren op het ogenblik van botsing. Klei en steen gaan samen verder, je zult de twee nu dus moeten samenstellen tot één, de vectoriële optelsom van de oorspronkelijke 2.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer