Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Hallo,

Op mijn werk wordt regelmatig bekabeling weggegooid, en ik zoek daar vaak het koper tussenuit :D

Nu vroeg ik mij af of er ook een chemisch (niet toxisch) proces is om de kunststof huls te scheiden van de koperen kernen.

Ik kan het natuurlijk opbranden, maar dat is niet echt gezond :P

Een badkuip met thinner lijkt me ook niet echt lekker fris.

Zijn er middeltjes die mij kunnen helpen ?

Ik vond wel dit: http://sync.nl/tiener-ontwikkelt-methode-o...l-af-te-breken/ maar kan verder niet echt vinden of ik hier iets aan heb, en hoe het werkt.

Tijd speelt geen rol trouwens, ik doe het maar voor de lol.

Dus mag best 6 weken in een vloeistof liggen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Aangezien plastic een zodanig duurzaam materiaal is, kan ik niets bedenken om het er af te halen zonder toxisch te zijn. Het minst toxische dat ik kan bedenken is het er gewoon afschrapen, maar daar ben je waarschijnlijk zelf al opgekomen.

Momenteel zijn wetenschappers wel bezig om methoden te ontwikkelen om plastic op te lossen, omwille van de grote problematiek rond plastic. zie daarvoor het artikeltje http://ozarksfirst.com/content/fulltext/?cid=17541

Indien het je toch lukt, zul je meer geld halen uit je uitvinding dan uit die koper. :D
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Heb het altijd bijzonder gevonden dat ze wel allerlei materialen bij elkaar kunnen gooien en er kunststof van kunnen maken, maar het omgekeerde niet :P

Wat zou wel werken eigenlijk als je een toxisch middel zou gebruiken ? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Welk oplosmiddel je nodig hebt hangt af van het plastic dat je wil oplossen. Als het om bekabeling gaat is de kans groot dat het PVC betreft, dan heb je tetrahydrofuran (THF) nodig.

Dat is op zichzelf niet heel erg toxisch, dat wil zeggen, niet toxischer dan andere oplosmiddelen, maar je hebt toch behoorlijke hoeveelheden nodig, en dat is nooit prettig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Indien je zou besluiten om dit te doen, doe het dan veilig.

Marco haalt al aan dat het op zich niet toxischer is dan andere solventen voor plastics, maar toch is het niets om zomaar licht over te gaan

wikipagina van tetrahydrofuraan (in het nederlands).

Bekijk ook even de R en S-zinnen. (risks en safety)
  • R 11 Licht ontvlambaar
  • R 19 Kan ontplofbare peroxyde vormen
  • R 36/37 Irriterend voor de ogen en de ademhalingswegen
  • S 2 Buiten bereik van kinderen bewaren
  • S 9 Op een goed geventileerde plaats bewaren
  • S 16 Verwijderd houden van ontstekingsbronnen - niet roken -
  • S 23 Gas/rook/damp/spuitnevel niet inademen
Waar het op neer komt is dus niet roken en goed ventileren (met grote hoeveelheden zou ik zelfs een blazer ofzo overwegen, en niet gewoon een raampje openzetten).

Uiteraard weghouden van kinderen, en niet drinken/proefen/ruiken. een maskertje zou niet slecht zijn.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Tetrahydrofuraan klinkt inderdaad niet zo fris : :D

Heb ook geen plannen om het direct te gaan toepassen, maar vind het wel interessant leesvoer.

Zou de ijzerboer dit stofje ook gebruiken ?

Hij geeft immers wel geld voor electriciteitskabel die nog volleditg intact is.

Neem niet aan dat ie de tonnen die hij heeft liggen met een mesje open snijdt :P

Nou ja, zou ik hem misschien beter kunnen vragen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Gewoon met een hamer op de geplastificeerde draad kloppen werkt ook (althans in mijn kinderjaren). Het kunststof breekt dan ter plekke open en kan gemakkelijk met de hand verwijderd worden.

Oplosmiddelen gebruiken lijkt gemakkelijk, maar wat doe je met het afval? Door het riool kieperen? Heel fijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

DutchPuppy schreef:Zou de ijzerboer dit stofje ook gebruiken ?

Hij geeft immers wel geld voor electriciteitskabel die nog volleditg intact is.

Neem niet aan dat ie de tonnen die hij heeft liggen met een mesje open snijdt :D
Machines zoals hier omschreven
The Redoma (merknaam van een van de leveranciers voor dit soort systemen) system is an advanced method of reducing in size and granulating cables, followed by the separation of the different base materials. The purity of the separated copper and aluminium is extremely high.
zou je als een gevanceerd "mesje" kunnen beschouwen. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Kunststoffen smelten/scheiden van koper

Chemisch lijkt mij ook niet een haalbare oplossing. Mechanisch is veel beter en haalbaar zoals uit de vorige post blijkt.

Een aanvulling op die methode kan zijn om de kabels sterk af te koelen (jammer dat het net dooit) waardoor de kunststof bros wordt en je het makkelijk stuk kunt slaan en de metaaldraden heel blijven. Het scheiden is dan eenvoudiger dan in de beschreven machines. Je zult hier vloeibare stikstof of koolzuursneeuw voor nodig hebben. Rijk zul je er zo niet van worden, arm misschien wel.

Reageer