Springen naar inhoud

[wiskunde] statistiek: normale verdeling voor beginners

• Log in om te kunnen reageren

Mephistocles

Mephistocles

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2008 - 21:12

Beste Wiskundeliefhebbers,

Sinds mijn vader voor zijn werk een cursus statiskiek moet doen, ben ik er ook weer een beetje mee bezig, maar het lukt van geen meter zonder uitgebreide (nederlandse) uitleg. En wat er in z'n map wordt uitgelegd, staat in brief-van-de-verzekeringstaal.

Ik heb wiskunde B1 gedaan, en heb overal wel van gehoord, maar huiswerk deed ik niet veel en wat dit onderwerp betreft haalde ik ook maar net een voldoende. Dus kunnen jullie ons helpen? We weten al wat de normale verdeling praktisch gezien is... Jeweetwel, die gozer met die knikkerbak (bord van galton?garlton?gaston? weet ik veel hoe die flapdrol heet).

Het gaat overigens over (kwaliteitscontrole van) beton. Dus kom niet met ellenlange formules. Vind ik heel leuk, pa niet. Dus laten we beginnen bij het begin.

We weten al:

μ gemiddelde; de top van de gausskromme; berekend door veel metingen op te tellen en te delen door hun aantal.
σ standaardafwijking; buigpunt van de curve, opp. van μ tot μ+σ is 34.13%; berekend door -???-

We hebben een casio fx-82 tot onze beschikking. De TI-83 ook, maar daar mag pa op de cursus natuurlijk niet mee werken. Dus houd het simpel, duidelijk en voor je t weet hebben we een prachttutorial, want die tutorials op internet zijn echt niet geschikt voor leken.

Ik zou zeggen, begin maar uit te leggen hoe je aan de standaarddeviatie komt. Mocht het te snel gaan geef ik wel een gil.

Bij voorbaat dank natuurlijk,

MVG,
Mephistocles en z'n pa

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2008 - 21:37

Ik zou zeggen, begin maar uit te leggen hoe je aan de standaarddeviatie komt. Mocht het te snel gaan geef ik wel een gil.

In woorden: de standaarddeviatie is de verwachte afwijking van het gemiddelde.

In wiskunde: bereken eerst de steekproefvariantie: LaTeX

Hierbij is n het aantal metingen, de LaTeX -tjes zijn de meetwaarden, LaTeX is het steekproefgemiddelde (die had je zelf al: alle LaTeX tjes opgeteld, gedeeld door n). Iedere term in die som, LaTeX , is dus het verschil van een meetwaarde LaTeX ten opzichte van het gemiddelde, en dat in het kwadraat. Al die gekwadrateerde verschillen bij elkaar opgeteld deel je dan door n-1.

Vervolgens de standaarddeviatie: dat is de wortel van de variantie.

Klein subtiel puntje: meestal noteren we de echte standaarddeviatie en gemiddelde met LaTeX en LaTeX , en het steekproef-gemiddelde en -standaarddeviatie (dus wat je schat of berekent op basis van je metingen) met LaTeX en s (soms ook LaTeX om aan te geven dat dit op n metingen is gebaseerd).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures