[wiskunde] fourier driehoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[wiskunde] fourier driehoek

Beste lezers,

De volgende opgave heb ik gemaakt maar ben benieuwd of het antwoord wel juist is
\(f(t)=\left\{ \begin{array}{rcl}T-|t| & \mbox{for}& |t|\leq T \\ 0 & \mbox{for} & other\end{array}\right.\)
Convolutie van twee rectangles T(rect(t/T)*rect(t/T)) getransformeerd
\(F(jw)=T\cdot(T\cdot si( \frac{wT}{2})\cdot T \cdotsi(\frac{wT}{2})) =T^3 \cdot si^2(\frac{wT}{2}))\)
Graag jullie reactie.

Grtz

Mv2k

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] fourier driehoek

De Fouriergetransformeerde van een driehoek is inderdaad een sinc in het kwadraat.

Zie ook hier, eventuele factoren kunnen afhangen van je definitie van Fourier enz.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: [wiskunde] fourier driehoek

TD schreef:De Fouriergetransformeerde van een driehoek is inderdaad een sinc in het kwadraat.

Zie ook hier, eventuele factoren kunnen afhangen van je definitie van Fourier enz.


Waar ik van uit gegaan ben is dat rect functie 1 hoog is en dus twee rect functie convolueren tot een triangle van 1 hoog en door lineairiteit er een T constante eraan toegevoegd dient te worden om de hoogte T te krijgen bij t=0, echter in het antwoorden boek staat er
\(T^2 sinc^2(w \frac{T}{2})\)
zou iemand dat misschien kunnen verduidelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] fourier driehoek

Staat er geen kwadraat bij de sinc?!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: [wiskunde] fourier driehoek

Staat er geen kwadraat bij de sinc?!
Sorry heb het aangepast, nu staat er wat er in het antwoorden boek staat

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] fourier driehoek

Het antwoord van het boek lijkt me te kloppen voor een driehoek met eenheidshoogte...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: [wiskunde] fourier driehoek

Het antwoord van het boek lijkt me te kloppen voor een driehoek met eenheidshoogte...
Okay bedankt voor de reacties

Reageer