Springen naar inhoud

Lichtfrequenties

• Log in om te kunnen reageren

Tom Versteege

Tom Versteege

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2009 - 11:40

Hallo allemaal. Eerste post hier, dus laat ik me eerst maar even voorstellen: ik ben Tom, 17 jaar oud en zit in 5VWO. Ben nu al een tijdje wanhopig bezig met een profielwerkstukonderwerp te verzinnen, over natuurkunde. Nu had ik iets leuks in gedachten, maar om te weten of dit haalbaar is moet ik eerst een antwoord vinden op een paar vragen. Ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen! Overigens, ik ben er niet helemaal zeker van of dit hier thuishoort of in huiswerk/practica, gezien het nog meer algemene vragen zijn en niet direct sommen of iets dergelijks. Indien ik verkeerd zit, excuses daarvoor.

Goed, to the point: ik las op dit forum een interessante topic over het "sterven" van fotonen (zoveel energie afgeven dat er niks meer over is), waardoor ik op het volgende idee kwam.

Bij zichtbaar licht: hoe hoger de frequentie/korter de golflengte, hoe roder de kleur en hoe meer energie het betrefte foton bevat, hoe lager de frequentie, hoe violetter de kleur en hoe minder energie het foton bevat.
Ik concludeer hieruit, als het mogelijk is om de E van een foton te verlagen door het energie te laten afstaan aan een voorwerp, dan zal de frequentie verlagen/de golflengte vergroten, en zal de kleur die wij opvangen meer naar het violet gaan. En omgekeerd (al lijkt mij dit lastiger om ook werkelijk te doen), als we de E zouden verhogen zal de kleur die wij opvangen roder worden.
Maar is het in de praktijk ook mogelijk om door bijvoorbeeld een foton door een bepaalde stof te laten gaan, zijn energie te verkleinen, zodat de "kleur" verandert? Zo ja, al lijkt me dat wel logisch, is het op eenzelfde manier mogelijk om van ultraviolet of infrarood licht zichtbaar licht te maken en andersom? En voor mij dan wel het belangrijkste: is dit mogelijk met materialen beschikbaar voor een middelbaar scholier?

Ook had ik nog twee niet direct verwante vragen over licht:
- Stel ik heb een rood object. Rood licht wordt gereflecteerd, overige frequenties worden geabsorbeerd. Wat gebeurt er met geabsorbeerde fotonen, worden deze omgezet naar warmte oid?
- Is het experimenteel haalbaar/al eens behaald om via E=mc2 fotonen om te zetten in materie? En zo ja, kan ik mijn probleem hiermee oplossen of is hier teveel energie voor nodig?

Alvast bedankt voor alle hulp, mvg Tom Versteege.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44821 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2009 - 11:48

Bij zichtbaar licht: hoe hoger de frequentie/korter de golflengte, hoe roder de kleur en hoe meer energie het betrefte foton bevat, hoe lager de frequentie, hoe violetter de kleur en hoe minder energie het foton bevat.

Om te beginnen, krek andersom.

Verder vraag je ons of "iets te doen is als scholier".
Mij is echter niet duidelijk wt je nou ongeveer in gedachten had om te gaan doen hiermee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Tom Versteege

Tom Versteege

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2009 - 11:57

Om te beginnen, krek andersom.

Verder vraag je ons of "iets te doen is als scholier".
Mij is echter niet duidelijk wt je nou ongeveer in gedachten had om te gaan doen hiermee.

Oeps, stomme fout!
Met die opmerking over "scholier" bedoelde ik of voor zoiets geen zeer dure apparatuur of materiaal nodig is, iets wat ik niet kan krijgen of evt. gebruiken op een universiteit.

In feite niets anders als een lichtbundel met 1 bepaalde frequentie zo beinvloeden dat deze frequentie en dus de kleur van de lichtbundel verandert.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2009 - 12:49

Er zijn materialen die de frequentie van licht dat erdoor gaat veranderen, dit zijn niet-lineaire materialen. In feite vertoont elk materiaal wel een zekere mate van niet-lineariteit maar het moet "sterk genoeg" zijn om er iets mee te kunnen doen. Dat wordt ook in de praktijk gebruikt, bijvoorbeeld om laser pointers te maken met groen licht. Rood licht is namelijk gemakkelijker te "maken" en door het licht door een zeker kristal te sturen en de frequentie te verhogen, krijg je groen licht.

Over niet-lineaire optica in het algemeen kan je hier eens kijken, over het verdubbelen van de frequentie (voor die laser bijvoorbeeld) vind je hier meer uitleg. Ik ben wel bang dat de theorie erachter wat moeilijk gaat zijn voor 5vwo, maar je kan eens kijken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Tom Versteege

Tom Versteege

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2009 - 18:52

Er zijn materialen die de frequentie van licht dat erdoor gaat veranderen, dit zijn niet-lineaire materialen. In feite vertoont elk materiaal wel een zekere mate van niet-lineariteit maar het moet "sterk genoeg" zijn om er iets mee te kunnen doen. Dat wordt ook in de praktijk gebruikt, bijvoorbeeld om laser pointers te maken met groen licht. Rood licht is namelijk gemakkelijker te "maken" en door het licht door een zeker kristal te sturen en de frequentie te verhogen, krijg je groen licht.

Over niet-lineaire optica in het algemeen kan je hier eens kijken, over het verdubbelen van de frequentie (voor die laser bijvoorbeeld) vind je hier meer uitleg. Ik ben wel bang dat de theorie erachter wat moeilijk gaat zijn voor 5vwo, maar je kan eens kijken.

Bedankt, zoiets was precies wat ik zocht! Lost het probleem van frequentie verhogen op.
Inderdaad, de formules volg ik niet helemaal, dat wordt nog even theorie bestuderen. De rest is nog goed te doen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2009 - 19:53

Ok, succes ermee! Met verdere vragen kan je nog in deze topic terecht...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 januari 2009 - 11:28

Denk eens aan fosforescentie.

Tom Versteege

Tom Versteege

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2009 - 19:46

Denk eens aan fosforescentie.

Ik was niet bekend met dat begrip dus heb het even gegooglet. Kwam ook fluoriscentie tegen wat beiden eigenlijk is wat ik zoek: het veranderen van de golflengte van fotonen. Nu zit ik te denken, als ik denk aan een ''glow-in-the-dark''object, straalt dat licht uit, alle richtingen op. Zou het mogelijk zijn, door gebruik te maken van lenzen en spiegels, dit licht weer te bundelen tot n straal? Ik heb wel een opstelling in gedachten maar dat gaat flink lastig uitleggen worden:

Fosfor/fluoriserende stof op een constant draaiend statief (ik neem aan dat alleen plekken waar licht op is geschenen ook licht uitstoot, indien dit niet zo is hoeft dat draaiende statief dus niet) en er een soort bol omheen te bouwen met spiegelend oppervlak aan de binnenkant. Dan aan de achterkant v/d bol een klein gaatje en aan de voorkant een lens. In dat gaatje schijn ik een laser. De laser komt op de fluor/fosforiserende stof en deze stof gaat licht uitzenden. Via de spiegelende bol eromheen komt dit licht uiteindelijk aan bij de lens en vormt een lichtbundel met een lagere frequentie->kleur.

Goed, ik zit maar wat te brainstormen. Ik heb dan ook het idee dat de lap tekst hierboven vol met fouten staat, alvast sorry daarvoor :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures