[wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

[wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Hey,

ik zit weeral eens vast bij een opgave :D :

Zijn volgende uitspraken WAAR of VALS? Bewijs of geef een tegenvoorbeeld.

* Zij V een eindigdimensionale vectorruimte en
\( V = W \oplus W^{\prime} en V = W \oplus W^{\prime\prime}, dan is W^{\prime} = W^{\prime\prime}\)
* Zij V een eindigdimensionale vectorruimte en
\( V = W \oplus W^{\prime} en V = W \oplus W^{\prime\prime}, dan is W^{\prime} \cong W^{\prime\prime}\)
* Zij V een oneindigdimensionale vectorruimte en
\( V = W \oplus W^{\prime}\)
, dan zijn W en W^{\prime} ook oneindigdimensionaal.

Ik zou van geeneen van de 3 kunnen zeggen of ze waar zijn of niet, wsl omdat het inzicht in de vraag ontbreekt :P

Bvd,

Dries

PS directe inwendige som: U1, ..., Uk deelruimten van V, dan is de som van de deelruimtes een directe inwendige som als elke vector uit V valt te schrijven als een unieke combinatie van U1, ..., Uk
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Voor de eerste, neem als vectorruimte :D en beschouw de deelruimten A = (x,0) en B = (0,y) met x,y in :P . Dan is
\(\rr = A \oplus B\)
. Zou er een C kunnen bestaan zodat
\(\rr = A \oplus C\)
?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Voor de eerste, neem als vectorruimte :D en beschouw de deelruimten A = (x,0) en B = (0,y) met x,y in :P . Dan is
\(\rr = A \oplus B\)
. Zou er een C kunnen bestaan zodat
\(\rr = A \oplus C\)
?
Euhm, ik zou zeggen van wel, (1, y) of (x, y) of (z, y) met z in R of ...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Inderdaad, dus het is vals. Je moet gewoon zorgen dan A en B (of C, ...) samen :D voortbrengen, maar enkel de nulvector gemeenschappelijk hebben.

De tweede dan, nu kan je misschien verder?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

ik denk eig vals, ik zie geen bijectie tussen (0, y) en (z, y) :D ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Wat bedoel je met (z,y)? Toch een beetje voorzichtig zijn met je voorstellen uit je vorig bericht. Voor y = 0 valt dat namelijk samen met (x,0). Je brengt :D voort met eendere welke twee onafhankelijke (niet-nulle) vectoren. Nu jij weer...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Ja idd :D dat waren zo stille veronderstellingen die je eig idd moet vermelden :P

Wel, iets is isomorf met iets anders als er een bijectie tussen de 2 bestaat, dus R wordt voortgebracht door (x,0) en (0, y) maar ook door (x,0) en (z,y) met x y z in R. Dan zou er dus een bijectie moeten bestaan tussen (0,y) en (z,y); ik denk dat dat niet kan...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Ik vind je notatie nog altijd slordig, een bijectie tussen "(0,y)" en "(z,y)"?

Terug naar de vraag: we hebben \(V = A \oplus B\) en \(V = A \oplus C\). Herinner je dat dit betekent dat elke v in V, op unieke wijze geschreven kan worden als a+b en als a+c, met a in A, b in B en c in C. Brengt dit je niet op een idee?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Euhm, eigenlijk niet :D en ik bedoel dus: B = (0,y) en C = (z,y) dan moet er een bijectie zijn van B naar C...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Terug naar de vraag: we hebben \(V = A \oplus B\) en \(V = A \oplus C\). Herinner je dat dit betekent dat elke v in V, op unieke wijze geschreven kan worden als a+b en als a+c, met a in A, b in B en c in C. Brengt dit je niet op een idee?
Neem v in V willekeurig maar vast. Uit de directe som volgt dat a uit A uniek is, identificeer dan de bijbehorende b en c met elkaar (alles zoals in hierboven gedefinieerd).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Neem v in V willekeurig maar vast. Uit de directe som volgt dat a uit A uniek is, identificeer dan de bijbehorende b en c met elkaar (alles zoals in hierboven gedefinieerd).
Dan volg ik niet meer, dan vindt je toch dat de 2ruimtes gelijk gaan zijn? Die a mag toch veranderen als je een andere supplementaire ruimte neemt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Je hebt gelijk, die kan anders zijn. Noem het een keer a en een keer a'. Ze liggen immers wel vast, want de ontbinding is uniek. Dan heb je voor een vaste v nog steeds eenduidig een b en een c die je met elkaar kan identificeren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Idd, want in R is er altijd afhankelijkheid tussen 2 verschillende willekeurige getallen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Euh ja, maar ik begrijp (denk ik) niet goed wat je daarmee wil zeggen. In elk geval, op deze manier hoort bij elke b een c en vice versa, dat levert je een bijectie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] lineaire algebra - inwendige som

Ja, ik heb mezelf zeeeeer slecht uitgedukt....Maar nu begrijp ik wel wat je bedoelt :D

En voor die 3de, is dit een tegenvb? We werken nu met R[x]; R[x] valt te schrijven als de constante veeltermen (Noem dit Rc[x])en alle veeltermen zonder constante (Noem dit Rz[x]...Dan is Rc[x] toch eindigdimensionaal...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer