[constructie-en sterkteleer] werktuigbouw

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

[constructie-en sterkteleer] werktuigbouw

Er bestaan in de werktuigbouw moeren en bouten ,resp.draadeinden met een linkse draad.

Uit mijn dienstopleiding tot jeepchauffeur,waarbij je een verkorte monteursopleiding kreeg,had je te maken met autowielen monteren en demonteren en ik meen me te herinneren,dat de wielmoeren moesten worden vastgedraaid met een linksdraaiende beweging .

(In latere tijden , bij wielen verwisselen ,ik heel voorzichtig probeerde welke draaibeweging er moest worden gemaakt)

Dit in tegenstelling tot het rechtsvastdraaien bij statische elementen (niet bewegend)

Is dit juist en zo ja,heeft dat links vastdraaien te maken met het bewegingsmoment van een wiel,dat er (op de een of andere manier) voor zorgt,dat de moer gaat los zitten.

Dit zou dan betekenen,dat in de machinebouw bij alle draaiende onderdelen,linkse draad bij moeren en bouten wordt gebruikt?!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [constructie-en sterkteleer] werktuigbouw

enkel de wielen aan ene kant hebben linkse draad, en ik heb enkel weet van linkse draad bij wielen die met slechts 1 bout of moer worden vastgezet (meer specifiek: in de racerij).

Bij jeeps of andere wagens die met meerdere bouten/moeren worden vastgezet, verwondert dit mij wel...

Ik zou intuïtief zeggen, dat de wielen aan de rechtse kant linkse draad hebben, maar een google-search toonde anders.

Toch best even nakijken!

Reageer