Problemen met EQ6 montering

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Problemen met EQ6 montering

Ik heb vandaag mijn Celestron 250/1200 binnengekregen maar ik heb problemen met de montering, ik heb het motortje aangesloten maar als ik nou op de knoppen druk hoor ik het motortje wel draaien maar de telescoop doet helemaal niks. Hoe kan dit?

Re: Problemen met EQ6 montering

Ok vergeet mijn vorige vraag daar ben ik achter gekomen maar ik heb nog een paar vrage waar ik echt geen raad mee weet (m'n handleiding is in het engels en dat kan ik niet zo goed):

1. Ik heb een EQ6 montering met motor en daarmee kan ik dus objecten volgen ik las dat ik dan mijn telescoop ergens op moest richten ofzo, dit vond ik een beetje onduidelijk dus kan iemand wat meer uitleg geven.

2. Als ik een object wil volgen kan ik natuurlijk niet de hele tijd mijn hand op dat motortje houden weet iemand hoe ik kan zorgen dat het motortje automatisch blijft gaan.

3. Ik heb een 2 inch Eyepiece Adapter gekregen weet iemand waarvoor dit is?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Problemen met EQ6 montering

eerst en vooral nen dikke proficiat met uwe kijker :wink:

als het goed is zit er bij jou kijker ook een klein kijkertje bij of een zoeker zoals we zeggen

het beste is dat je die afstelt overdag

richt gewoon de grote kijker naar een object op grote afstand(een boom of telefoonpaal) gebruik hiervoor ook de kleinste vergroting die je hebt ,zo is het gemakkelijker om het object te herkennen en het is ook niet nodig(of handig )om de motoren aan te zetten als je dit doet

als je een object in de grote kijker hebt dan draai je aan de stelschroeven van de zoeker (die drie schroeven) tot hetzelfde object in het midden staat van je beeld,hiervoor is die kruisdraad

als je nu je kijker op iets anders richt dan doe je dit door de zoeker te gebruiken als je daarna met de kijker kijkt zal je hetzelfde object terug vinden

dan is het de bedoeling dat je de montering afstelt zodanig dat je hemelobjecten kan volgen hoe beter die afstelling hoe langer je kan volgen zonder correctie

als dit gebeurd is kan je de motoren aanzetten als je dan bijvoorbeeld op de maan richt (met de zoeker) en je kijkt zal je zien dat die stil in het beeldveld blijft hangen het kan zijn dat de poolafstelling niet zo goed gebeurd is en dan zal de maan naar boven of naar beneden schuiven(dit noemen ze drift) hier komt de handbedieningskastje nu van pas

door op de knoppen boven of beneden te drukken zal je de maan terug in het midden van hetbeeldveld kunnen zetten

eens dat gebeurd is moet je voorlopig niet meer aan de knoppen komen

en als laatste die 2" adapter

in ons wereldje zijn er twee formaten van oculaires namelijk 1.25" en 2"

als je geen 2" oculaires hebt dan steek je die adapter in de zenitspiegel ,dan kan je 1.25" oculaires gebruiken

voila dat is het voorlopig

als laatste raad ik je toch aan om die handleiding toch eens goed te lezen en ook om de tekeningen te vergelijken met jou kijker en montering zo kan je je vertrouwd maken met de engelse termen

moest je nog vragen hebben just shoot :shock:

Re: Problemen met EQ6 montering

Maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat mijn moter aanblijft want ik moet een knopje indrukken en dan hoor ik hem binenin een geluidje maken, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij gewoon automatisch volgt? Ik heb deze motor...ik kon geen beter plaatje vinden: http://www.warehouseexpress.com/Images/mou...5_dual_axis.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Problemen met EQ6 montering

je hoeft niks te doen

van af je de motors aanzet draaien ze

dat geluid dat je hoort is omdat ze sneller draaien

probeer maar eens uit

Re: Problemen met EQ6 montering

Oh jah het werkt inderdaad bedankt...Ik heb nog een vraag over het collimeren van een telescoop, ik heb gelezen dat je in de bovenkant van een fotorolletje een gaatje kan maken, en dan waar je normaal je oculairen plaatst dan dat fotorolletje kan doen en dan heb ik al een stip op me spiegel en dan moet dat gaatje daarin vallen ofzo? Ik begrijp het niet helemaal, bij mijn handleiding stond wel veel verteld over een stertest maar over het collimeren zelf erg weinig, alleen hoe je de spiegels kan stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Problemen met EQ6 montering

ff googlen meneer,

er zijn nl. ontzettend veel site's over dat

collimeren en stertesten. 8)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Problemen met EQ6 montering

Ik heb een beetje gekeken en heb even snel een hoesje van een fotorolletje verknipt en gekeken, i.p.v het hoesje van het fotorolletje ga ik een stukje pvc buis ofzo kopen, maar wat moet ik nou precies doen, moet ik ervoor zorgen dat als ik door dat buisje kijk ik de vangspiel precies in het midden zie? En zojah ben ik dan klaar of wat moet ik nog meer doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Problemen met EQ6 montering

dat stukje pvc buis zal juist niet passen

maar dit zal wel helpen

verder nog enkele links over collimatie

http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/Astro...ulpmiddelen.htm

http://www.fpi-protostar.com/collim.htm

http://www.vvm.com/~piscescs/collimat/NoTools2.html

Re: Problemen met EQ6 montering

Ja bedankt, ik heb trouwens i.p.v een stukje pvc buis een stuk van me oude stofzuiger genomen dit past precies, ook ben ik nog even langs me buurman gelopen en die had nog een deel van het zenit liggen waar wat over het collimeren van een telescoop instaat.

Re: Problemen met EQ6 montering

Ben nog een vraagje vergeten, er staat zo bij:

http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/Astro...e.htm#tkijkbuis

hoe je een kijkbuis kan maken er staat zo'n formule om te berekenen hoe groot je kijkbuis moet zijn. Deze is Binnendiameter van je kijkbuis keer f/ van je telescoop dus als bijvoorbeeld de f/ van je telescoop 5.6 is en en binnendiameter 28mm dan is de formule:

5.6*28=157mm. Mijn telescoop is 250/1200, wat moet ik nou invullen bij f? Want die 1200 lijkt mij een beetje te veel van het goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Problemen met EQ6 montering

Mijn telescoop is 250/1200, wat moet ik nou invullen bij f? Want die 1200 lijkt mij een beetje te veel van het goed.
Wanneer je de brandpunt van je telescoop (of bijvoorbeeld een fotolens) door de diameter van de spiegel/lens deelt krijg je het F getal; ook wel openingsverhouding genoemd.

Een telescoop met een brandpunt van 1000mm en een opening van 100mm heeft een F getal van 10.

Het F getal van jouw telescoop is dus 1200mm gedeeld door 250mm.

F 4.8 dus.

Hoe kleiner het F getal hoe lichtsterker een optisch instrument is.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Problemen met EQ6 montering

klopt wat mijn bovenbuur hierboven zegt

maar volgens mij maak je het je een beetje moeilijk

je was begonnen met de fotoopotje

en dat was goed, gaatje in het deksel en bodem eraf enzo heb je een goedkoop maar goed collomatie tool

steek dat in je focusser en je kan beginnen met de afstelling

ik zou de theorie voor later houden tot je meer vertrouwd of ervaren zijt met je kijker

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Problemen met EQ6 montering

Nou voor uit dan,

Hier het hele verhaal nog een keertje:

http://users.pandora.be/telescoopbouw/Welkidex.htm

(linker kolom, ff scrolle en dan: "Varia Afstellen Telescoop Newton")

Succes.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Problemen met EQ6 montering

Ja bedankt ik denk dat het nou wel te doen is.

Reageer