[fysica] container op vrachtwagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

[fysica] container op vrachtwagen

Heej.

Ik heb volgend vraagstuk opgegeven, en ik begrijp er niet zoveel van.

'Een vrachtwagen vervoert een grote container van 3200 kg. De statistische wrijvingskracht tussen container en vloer bedraagt 2100 N. Bereken de grootste vertraging die de chauffeur zich kan permitteren zonder dat zijn cabine door de container wordt samengeperst'

Ik heb als m1 de massa van de container genomen en als m2 de massa van de vrachtwagen zonder container. Moet ik dit echt doen? Want voor zover ik mijn gegevens heb, weet ik niet hoe ik die massa van de vrachtwagen zou kunnen berekenen.

Geg: m1 = 3200 kg

Fw1 = 2100 N

Gevr: a = ?

Opl: ?

Het kan toch niet mogelijk zijn dat ik gewoon 'F = m.a' moet gebruiken om mijn a te berekenen.

Dan kom ik uit: a = 0,6563 m/s2

Op deze manier hou ik toch totaal geen rekening met de kracht zodat de container de cabine niet samenperst? Of toch wel?

X. Leila.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] container op vrachtwagen

Dag Leilou92e, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: [fysica] container op vrachtwagen

Jan van de Velde schreef: Dag Leilou92e, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Ja sorry, maar ik werk momenteel op een apple computer en daar staan die rechte haken niet zo op. Of ik vind ze toch niet, en om eerlijk te zijn, ik kan niet echt werken met deze pc.


Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
Terug gemeende excuses.

Voor de commentaar in verband met mijn berekeningen:

Dus de normaalkracht en de zwaartekracht heffen elkaar op, dus deze krachten spelen niet mee in de hele berekening. De enige krachten die dan nog overschieten zijn de wrijvingskracht en de voorwaartse horizontale kracht.

De vrachtwagen remt, dus zal de versnelling negatief zijn.

F - Fw1 = (m1 + m 2).a

Ik mankeer mijn F en mijn m2 en a.

F = m.g = 3200kg . 9,81m/s2 = 31,4 N

m2 kan ik niet berekenen

Dus daar zit ik vast.

X.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] container op vrachtwagen

Je denkt te moeilijk.

De container staat los op de vrachtwagen, en de wrijvingskracht tussen de wagen en de container is de enige die de container óp die wagen kan houden, en de container kan laten meeversnellen (of meevertragen zo je wilt) met de vrqachtwagen. Het maakt daarbij niet uit hoe zwaar de wagen zélf is, omdat er niet wordt gevraagd hoe groot de remkracht voor heel de wagen mét container moet zijn.

De wrijvingskracht tussen wagen en container is maximaal 2100 N. Dat betekent dat zodra de versnelling van de vrachtwagen groter wordt dan 2100/3200 = 0,66 m/s², de container niet meer evenveel méé kan versnellen en dus zal gaan glijden.

Geen verstandige chauffeur om die container zó te laden. 0,66 m/s² is een remvertraging van niks, hier moeten ongelukken van komen. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: [fysica] container op vrachtwagen

Hartelijk dank om het mij deftig uit te leggen.

X. Leila.

Reageer