[chemie]scheiden van mengsels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[chemie]scheiden van mengsels

Hey,

als men mengels moet scheiden, bijvoorbeeld.. naftaleen en koper(II)nitraat. Wat moet ik allemaal van deze stoffen dan weten vooraleer ik kan beginnen denken aan de werkwijze dat ik ga volgen om die mengsels te scheiden?

Mvg,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie]scheiden van mengsels

Ik zou het andersom aanpakken: bekijk de principes waarop verschillende manieren van scheiden berusten, en kijk of de eigenschappen van de stoffen in je mengsel scheiding volgens dat principe mogelijk maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [chemie]scheiden van mengsels

Als ik een organische stof en anorganische stof zie, denk ik eerst aan oplosbaarheid.

Naftaleen is slecht oplosbaar in water, kopernitraat goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [chemie]scheiden van mengsels

we hebben hier bijvoorbeeld een lijst met wat goed oplosbaar is en wat zo goed als niet oplost in water, als ik die vanbuiten ken ben ik al halfweg.. denk'k
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie]scheiden van mengsels

als ik die vanbuiten ken
word je geacht zoiets uit je hoofd te kennen :D ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [chemie]scheiden van mengsels

ik heb nooit zo'n lijsten uit mijn hoofd geleerd, en toch wist ik het. Meestal kan je het weten met een beetje nadenken.

Alle nitraten zijn goed oplosbaar in water

grote apolaire organische stoffen zijn bijna altijd slecht oplosbaar in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [chemie]scheiden van mengsels

nja wij hebben zo'n lijst..

@stoker.. ok, maar hoe zie je het verschil tussen een ionenverbinding en een apolaire verbinding..

ik ben geen chemicus dus voor mij is het allemaal niet zo voor de hand liggend :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [chemie]scheiden van mengsels

dus als we nu wat verder ingaan op oplosbaarheid.. dan kan ik als volgt tewerk gaan..

de 2 stoffen in water doen, de ene stof die niet oplost filteren, en dan de andere a.d.h.v. een destillatie proces scheiden met het water?

dit lijkt me wat simpel :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 817

Re: [chemie]scheiden van mengsels

een binding is niet polair of apolair, de molecule is dat.

Ken je het principe van het zoeken van de ladingen
\(\delta^\)
- of + ?

Meestal illustreren ze dit mbv. het molecuul water.

Ionische binding is doorgaans (let op: ik zeg doorgaans) bij een
\(\Delta\)
EN >1.7

Scheiden lijkt me doenbaar met bv een sulfideneerslag.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer