Formule

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Formule

Beste forum leden,

Na 20 jaar wil ik graag mijn werktuigbouw weer op pakken maar ik loop gelijk al tegen een probleem aan.

Ik weet niet meer hoe ik de A moet bereken in de bij gevoegde figuur :D .

Figuur is een hefarm waarin

A=hydraulische cilinder

B=gewicht (bv 500kg)

C=1e lengte van de arm

D= 2e lengte van de arm

Wie kan mij helpen aan de formule en/of een voorbeeld berekening.
Hefarm.JPG
Hefarm.JPG (8.64 KiB) 776 keer bekeken
Mijn dank is zeer groot.

Berichten: 4.246

Re: Formule

Is A een lengte of een reactiekracht? Is het geheel ingeklemd?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 3

Re: Formule

Dirkwb

De lengte van A is variabel maar wel ingeklemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Formule

Ik zou zoiets in delen doen.

Eerst kracht maal krachtarm = last maal lastarm

Daarna met pythagoras de kracht op A verdelen.

Dus

B* (C+D)=A1 * C

Daarna 1/cosA * A1

Hierbij is hoek A de hoek tussen de cilinder en de vertikale drager.

A1 is de recht naar beneden gaande kracht bij de aanhechting van de cylinder aan het beweegbare horizontale deel.

Moet je dan zelgf even een formule van maken, als je dat nog nodig vindt.

geldt alleen als de hoek tussen vertikale drager en horizontale arm 90graden is.

Berichten: 3

Re: Formule

Jadatis mijn dank

Ik ga hiermee eens sleutel en eens kijken of ik dit weer onder knie kan krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Formule

Kan ik die reactiekracht van de hydr.cilinder A op dezelfde wijze berekenen alsof het een gescharnierde staaf is of mogelijk een gelaste staaf;bij dat laatste wordt het berekenen wel problematisch,dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Formule

Als het geheel doorscharniert, komen de krachten onder een andere hoek op de constructie.

de gewichten drukken altijd loodrecht naar beneden, alleen maken dan een andere hoek met de cylinder. Bij kleine hoeken zal dit echter te verwaarlozen zijn.

Dus daarin verschilt de cylinder van een vaste staaf.

Als je er voor zorgt dat de cylinder het scharnierpunt weer onder 90 graden zet dan kun je weer hetzelfde rekenen.

Reageer