"here comes the sun..."

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

"here comes the sun..."

Onlangs zag ik deze documentaire op TV, al moet het optimisme van deze documentaire waarschijnlijk wel wat gerelativeerd worden, ik vond het zeker erg de moeite en er kwamen een aantal interessante ideeën aan bod.

Graag jullie mening hierover.

Je kan deze gratis online bekijken;

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/af...media/40177219/

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: "here comes the sun..."

Ik heb die "documentaire" enige weken geleden gezien op TV in VPRO's Tegenlicht. Het is niet meer dan propaganda.

Er komt alleen een Duitse SPD-politicus aan het woord die net doet alsof we zonder probleem de hele elektriciteitsvoorziening kunnen overschakelen op betaalbare zonnestroom, en verder alleen verkopers van zonnepanelen.

Geen enkel zinnig getal, geen enkel ja maar, geen enkel tegengeluid. Wetenschappelijk niveau: nul komma nul.

Zonde van je tijd om ernaar te kijken.

Die foto van die schuur vol zonnepanelen kan ik me nog uit de film herinneren. Er stond iemand bij om te vertellen dat hij daken huurde om er zonnepanelen op te plaatsen en dan 50 eurocent per kWh kreeg voor die zonnestroom, dankzij staatssubsidie.

Ter vergelijking: conventionele elektriciteitscentrales krijgen ongeveer 5 eurocent per kWh.

Duitsland subisidieert zijn eigen zonnepaneelindustrie met absurd hoge subsidies, maar bedenk wel dat de maatschappelijke kosten niet veranderen door subsidies. De rekening wordt alleen grotendeels verschoven van de belanghebbenden naar de belastingbetalers.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: "here comes the sun..."

Fred F. schreef:Ik heb die "documentaire" enige weken geleden gezien op TV in VPRO's Tegenlicht. Het is niet meer dan propaganda.

Er komt alleen een Duitse SPD-politicus aan het woord die net doet alsof we zonder probleem de hele elektriciteitsvoorziening kunnen overschakelen op betaalbare zonnestroom, en verder alleen verkopers van zonnepanelen.

Geen enkel zinnig getal, geen enkel ja maar, geen enkel tegengeluid. Wetenschappelijk niveau: nul komma nul.

Zonde van je tijd om ernaar te kijken.

Die foto van die schuur vol zonnepanelen kan ik me nog uit de film herinneren. Er stond iemand bij om te vertellen dat hij daken huurde om er zonnepanelen op te plaatsen en dan 50 eurocent per kWh kreeg voor die zonnestroom, dankzij staatssubsidie.

Ter vergelijking: conventionele elektriciteitscentrales krijgen ongeveer 5 eurocent per kWh.

Duitsland subisidieert zijn eigen zonnepaneelindustrie met absurd hoge subsidies, maar bedenk wel dat de maatschappelijke kosten niet veranderen door subsidies. De rekening wordt alleen grotendeels verschoven van de belanghebbenden naar de belastingbetalers.
Euh ... toch nog even vermelden dat ik die foto zelf heb getrokken :D

Ik vind je reactie toch ook wat overdreven; er komen toch een aantal interessante zaken aan bod; electriciteitscentrales aan de Middellandse Zee, eilanden die zorgen voor stoom die generatoren aandrijft en tevens water ontzilten, het voorbeeld van Sevilla enz enz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: "here comes the sun..."

Ik heb geen fotografisch geheugen. In die film komt iets soortgelijks voor, vandaar dat ik dacht dat je een screenfoto daaruit gepubliceerd had.

Doet niets af aan het feit dat dit soort zotheid alleen bestaat dankzij forse subsidies.

Overheidsgeld dient besteed te worden aan onderzoek, niet aan het installeren van perperdure siliciumplaten op daken.

Bestaande zonnecentrales, zoals bij Sevilla, zijn weliswaar enorm groot en peperduur en dus voor leken indrukwekkend, maar stellen qua jaarproduktie absoluut niets voor. Een zonnecentrale in zuid Spanje van zeg 20 MW produceert op jaarbasis niet meer kWh dan een conventionele centrale van slechts 4 MW.

In Duitsland of Nederland is het nog droeviger: een 20 MW zonnecentrale produceert dan niet meer dan 2 MW conventioneel.

Dat soort details wordt in die film natuurlijk niet genoemd.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.746

Re: "here comes the sun..."

één van de grootste problemen met duurzame energie en dan vooral zonne en wind energie, is het opslaan en zorgen dat er een constante toevoer is op het net.

En daar bestaat nu absoluut nog niets van oplossing voor. Tenzij misschien een enkele pompcentrale. Gebruik van waterstof is eventueel een (slechte) oplossing.

De reden waarom daar tegenwoordig nog geen problemen mee zijn, is omdat momenteel de overgrote meerderheid van de stroom niet via zo'n installaties wordt geproduceerd. Stel, je zit op 100% zonne-energie, wat zal je dan snachts doen?

Berichten: 7

Re: "here comes the sun..."

Fred F. schreef:Ik heb geen fotografisch geheugen. In die film komt iets soortgelijks voor, vandaar dat ik dacht dat je een screenfoto daaruit gepubliceerd had.

Doet niets af aan het feit dat dit soort zotheid alleen bestaat dankzij forse subsidies.

Overheidsgeld dient besteed te worden aan onderzoek, niet aan het installeren van perperdure siliciumplaten op daken.

Bestaande zonnecentrales, zoals bij Sevilla, zijn weliswaar enorm groot en peperduur en dus voor leken indrukwekkend, maar stellen qua jaarproduktie absoluut niets voor. Een zonnecentrale in zuid Spanje van zeg 20 MW produceert op jaarbasis niet meer kWh dan een conventionele centrale van slechts 4 MW.

In Duitsland of Nederland is het nog droeviger: een 20 MW zonnecentrale produceert dan niet meer dan 2 MW conventioneel.

Dat soort details wordt in die film natuurlijk niet genoemd.
Het is geen wetenschapsfilm, zoveel is duidelijk.

Het zal ook wel kloppen wat je daar zegt en uiteraard is die zonne-energie enkel zo rendabel door de subsidies, maar is het niet zo dat net daardoor de sector sterk kan groeien, dat meer geld kan geïnvesteerd worden in ontwikkeling en research en uiteindelijk de vooruitgang en innovatie van zonnepanelen dus veel sneller zal gaan. Bovendien heb je ook veel buitenlandse bedrijven die duurzame projecten opstarten in Duitsland net omwille van de zekerheid die ze hebben over hun toekomst. Door de massaproductie van de panelen zal de prijs ervan ook aanzienlijk gaan dalen. Het rendement zal nog stijgen zodat het in de toekomst effectief alsmaar voordeliger wordt om zonnepanelen te plaatsen zodat de subsidies uiteindelijk kunnen wegvallen.

De sector stelt nu al meer mensen tewerk dan de auto- en technieksector. Doordat landen als Amerika nu ook zwaar gaan investeren in duurzame energie (Obama), waarvan zonnestroom een wezenlijk deel uitmaakt, zal o.a. Duitsland met zijn knowhow daarvan economisch de vruchten van plukken.

In Europa heb je enorm veel zaken die gesubsidieerd zijn zoals landbouw, industrie, openbaar vervoer, enz … m.i. is dit subsidiesysteem voor zonnestroom uiteindelijk wel een systeem dat zijn vruchten zal afwerpen. Ik zie het als een systeem om de sector op te starten en in gang te zetten, de rest volgt vanzelf eens het voordeliger wordt om dergelijke panelen te plaatsen. Aangezien men mag verwachten dat zowat de hele wereld op de zonne-energie kar zal springen en de sector zal boomen zal Duitsland daarvan economisch profiteren.

Niet voor niets wordt hun systeem door verschillende landen gekopieerd.

Berichten: 7

Re: "here comes the sun..."

stoker schreef:één van de grootste problemen met duurzame energie en dan vooral zonne en wind energie, is het opslaan en zorgen dat er een constante toevoer is op het net.

En daar bestaat nu absoluut nog niets van oplossing voor. Tenzij misschien een enkele pompcentrale. Gebruik van waterstof is eventueel een (slechte) oplossing.

De reden waarom daar tegenwoordig nog geen problemen mee zijn, is omdat momenteel de overgrote meerderheid van de stroom niet via zo'n installaties wordt geproduceerd. Stel, je zit op 100% zonne-energie, wat zal je dan snachts doen?
Dat is wel zo, maar 's nachts lijkt me de energiebehoefte toch niet zo groot. Wel 's avonds of 's morgens als het nog donker is. Dan kan men misschien met conventionele centrales opvangen als er geen oplossing voor gevonden wordt.

Kan men niets doen met het feit dat als het hier nacht is het elders dag is? Of zijn de afstanden daarvoor te groot?

Ik geloof dat airco's met meer dan de helft van de stroom gaan lopen in the US, dus niettegenstaande de nadelen van zonnestroom, zou het op zijn wel degelijk nuttig kunnen zijn, al is het maar om de airco's aan te drijven.

Het is momenteel nog een utopie om 100% van duurzame energie te worden voorzien, maar ik ben er wel van overtuigd dan zonnestroom een wezelijk deel van de toekomst wordt.

Reageer