Vrije overspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Vrije overspanning

Hallo, wij willen onze woning aan de achterzijde uitbreiden.

Door de doorbraak die we willen creeren krijgt de gevel een vrije overspanning van 5.50 meter.

Nu willen we de gevel ondersteunen door een stalen balk, echter we willen graag dat het plafond door loopt in de aanbouw.

Het plafond bestaat uit een kanaalplaatvloer.

De gevel uit (1 bouwlaag) bestaat uit metselwerk (binnenblad staat op de vloer) met daarop een kap van 30 graden.

Mijn idee was om aan een ipe 220 een hoeklijn (100*150)te lassen.

De hoeklijn schuift dan onder het plafond (kanaalplaatvloer) en de ipe onder het metselwerk van het buitenblad.

De vraag is zou dit sterk genoeg zijn of krijgt de ipe de neiging tot kantelen?

Of is deze constuctie te licht, onmogelijk??

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vrije overspanning

Voor reële situaties schakel je best een erkend vakman in. Zie ook deze disclaimer.



Indien je toch tot een oplossing wil komen in deze topic maak je best een figuur en wat extra gegevens zoals gewichten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vrije overspanning

Wanneer dit niet genoeg is , kun je mogelijk de dikte bovenaan verwerken, dus zodat de balk boven de eerste verdiepings-vloer uitsteekt.

Krijg je hooguit een verhoogde drempel, als je op de verdieping een deur naar buiten wilt maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Vrije overspanning

5½ meter is een hoop, maar als je het niet erg vind dat je huis kan verzakken/instorten kan je het zelf proberen.

De fundering krijgt ook meer te verduren,die moet op de ondersteunende punten het gewicht van die 5½ meter op zien te vangen.

Een erkende aannemer lijkt mij inderdaad de juiste oplossing.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 4.502

Re: Vrije overspanning

Constructeur inschakelen,dit is geen wetenschappelijk probleem,doch een technisch/economisch om kosten te besparen! :D

Berichten: 582

Re: Vrije overspanning

pjotter schreef:Hallo, wij willen onze woning aan de achterzijde uitbreiden.

Door de doorbraak die we willen creeren krijgt de gevel een vrije overspanning van 5.50 meter.

Nu willen we de gevel ondersteunen door een stalen balk, echter we willen graag dat het plafond door loopt in de aanbouw.

Het plafond bestaat uit een kanaalplaatvloer.

De gevel uit (1 bouwlaag) bestaat uit metselwerk (binnenblad staat op de vloer) met daarop een kap van 30 graden.

Mijn idee was om aan een ipe 220 een hoeklijn (100*150)te lassen.

De hoeklijn schuift dan onder het plafond (kanaalplaatvloer) en de ipe onder het metselwerk van het buitenblad.

De vraag is zou dit sterk genoeg zijn of krijgt de ipe de neiging tot kantelen?

Of is deze constuctie te licht, onmogelijk??

P.
Exact wat ik een paar jaar geleden heb gedaan.

De binnenmuur van buitengevel 1ste verdiep. heb ik opgevangen met een IPE220.

De buitenmuur met een UB profiel , weet de maten niet op dit moment. In het UB profiel liggen ook de dakbalken van de aanbouw. UB op 2 stalen kokerkolommen gezet 100x100x8 op dezelfde vloerplaat als waar de muren op staan.

De muur echter op de eerste verd. heb ik afgebroken en weer opgebouwd. Dat was slaapkamer met een schuin dakdeel en die is nu recht getrokken.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vrije overspanning

Waarschuwing: wombat's ervaringen inzage profiel keuze zijn niet binden voor jouw huis en dus mogelijk niet geschikt!!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Vrije overspanning

Alvast bedankt voor de reacties.

Wel moet ik zeggen dat het er mij niet om gaat om goedkoper uit te zijn.

Het gaat me meer om de mogelijkheden tegen elkaar af te wegen, misschien denkt of heeft er iemand anders een andere oplossing.

Als timmerman maak ik zelf ook deze vebouwingen mee, maar meestal komt er dan ook een balk onder de vloer.

Uiteindelijk zal ik toch bij een constructeur de lasten moeten laten uitrekenen.

P.

Berichten: 582

Re: Vrije overspanning

Waarschuwing: wombat's ervaringen inzage profiel keuze zijn niet binden voor jouw huis en dus mogelijk niet geschikt!!


Daar heb je gelijk in.

Om echt aan de slag te kunnen gaan moeten er toch gedetaileerde tek. / afmetingen bekend zijn.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer