Hoeveel kost pentaangas?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

Hoeveel kost pentaangas?

hallo,

zou iemand me algemeen kunnen zeggen hoeveel pentaangas ongeveer kost? ik ben namelijk op zoek naar een fles/tank van 21l van laat ons zeggen het meest gangbare mengsel.

ik heb al wat opgezocht op internet maar ik vind daar nagenoeg niets.

alvast bedankt

Berichten: 817

Re: Hoeveel kost pentaangas?

Hoeveel kost een kilo aardbeien ?

Bedrijven zoeken die pentaangas verkopen, en informeren of ze ook particulier kunnen leveren (of beschikbaar stellen).

De gasboer (of gasflessenhandelaar) kan er mogelijk ook aan geraken.

Mag ik vragen waarvoor je pentaangas nodig hebt ?

EDIT: ik heb geen flauw idee van de betrouwbaarheid, maar de enige prijzen die ik zo online kon vinden zijn de volgende:

Sciencestuff.com

Hier wordt op een vat van 20l pentaan ongeveer 250 dollar geprikt. (hoewel prikken is gastanken opzich niet veilig is :D )
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel kost pentaangas?

pentaangas
http://msds.chem.ox.ac.uk/PE/pentane.html
Physical data

Appearance: colourless liquid

Boiling point: 36 °C
vloeistof dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Hoeveel kost pentaangas?

sorry dat ik ik nog al overval met die vraag. het is eigenlijk gewoon maar om een idee te hebben van de kostprijs.

ik vond het ook raar maar pentaan is oorspronkelijk een vloeistof ja. en precies antwoord op die vraag kan ik nog niet geven.

Berichten: 24

Re: Hoeveel kost pentaangas?

Ik heb ondertussen al een bidon pentaangas gevonden van 10.5kg aan een prijs van rond de 19 euro (www.gandagas.be). ik heb nog één probleem: wat is nu de precieze chemische samenstelling van dit mengsel? waar zou ik dit kunnen opzoeken? op het etiket staat er alleszins niets, evenmin op de site.

Berichten: 817

Re: Hoeveel kost pentaangas?

het beste lijkt me om een mailtje te sturen naar hun site.

er zullen meerdere gangbare mengsels mogelijk zijn, en ik denk niet dat iemand vanop afstand hier zal kunnen zeggen wat er in die fles zit.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12.262

Re: Hoeveel kost pentaangas?

Waarom zou het een mengsel moeten zijn? Pentaan kan je gewoon als zuivere stof in een tank mikken natuurlijk.

Overigens vraag ik me af of het gemakkelijk te verkrijgen zal zijn, want het is een beetje een onhandig goedje: Bij kamertemperatuur te vloeibaar om als gas te hanteren, maar het kookpunt is te laag om het handig in flessen op de slaan en dergelijke.

Wil je een n-alkaan als gas, dan neem je normaliter propaan of butaan, wil je een laagkokende vloeistof dan neem je hexaan.
Victory through technology

Berichten: 582

Re: Hoeveel kost pentaangas?

Een jaar of wat geleden heb ik pentaan in mijn tank gedaan.

Het is bij normale temp. een vloeistof maar verdampt wel snel.

Het kwam zo, mijn motor liep heel slecht en zelfs de dealer moest alle smoezen verzinnen waarom die niet goed liep.

Op een gegeven moment heb ik pentaan bij de benzine gemengd, 250cc op een tank van 15 liter.

Vanaf dat moment liep de motor als de brandweer. Waarschijnlijk is de motor zodanig afgesteld (milieunormen) dat die ook niet meer goed wilde lopen.

De fles pentaan had ik via een lab, je kan het zo niet kopen.

Pentaan is een van de stoffen die in benzine voorkomt, en in kleine hoeveelheden toevoegen kan geen kwaad.

De motor is niet zuiniger gaan rijden, wel beter.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 12.262

Re: Hoeveel kost pentaangas?

beter in welke zin?

Pentaan maakt een prima brandstof, het lijkt me geen enkel probleem een automotor erop te laten lopen. In benzine van de pomp zal weinig pentaan zitten, het is dusdanig vluchtig dat het in lichtere fracties terecht komt bij raffinage.

Als door toevoegen van pentaan aan de brandstof de motor beter loopt, is er iets mis met die motor, of het injectiesysteem ervoor. Dit uiteraard onder normale condities, bij extreme koude lijken kortere alkanen wel een redelijk alternatief voor benzine.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoeveel kost pentaangas?

Het zou kunnen dat pentaan de injectoren een beetje reinigt. Het spul dat als injectorreiniger wordt verkocht is volgens mij ook gewoon petroleumether.

Maar dat pentaan in benzine zit komt mij vreemd voor, in ieder geval niet in significante hoeveelheden. Daarvoor is het wel een erg lichte fractie. Meer dan een paar promille zal het niet zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer