Springen naar inhoud

Interesse in leeftijdsgenoten

• Log in om te kunnen reageren

leestarre

leestarre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 10:57

Ik ben bezig met een PWS, wie niet in deze tijd zou ik haast zeggen. Nu was ik dus zojuist aan het type, en maakte toen een statement waar ik, wel vrij zeker over ben, maar geen onderbouwing op heb, en dit wil ik wel!

Ik maakte de volgende bewering: "Immers mensen zijn meer geďnteresseerd in hun leeftijd genoten dan in mensen die daar ver buiten vallen" Uiteraard hebben we het over de gemiddelde mens, en niet over een juf die aan het werken is, of een pedo die uitgaat.(mijn excusses voor de iets wat botte bewoording, maar deze is wel helder geloof ik :P)

Of te wel, "als delta leeftijd klein is, is de intressen over het algemeen groter"

Zijn jullie het er mee eens, dan wel oneens. En heeft iemand bronnen, boeken sites etc. Ik kon op google niks directs vinden, en ik ken de wereld aan boeken ook niet uit mijn hoofd vandaar. Ik wilde ook eigenlijk een poll openen, maar dan moet ik eerst 50 spam berichten plaatsen, en dat zal ik jullie niet aandoen, de 50 nuttige berichten hoop ik later tijd voor te hebben.

Al vast bedankt!

Ps. ik hoop dat jullie het er mee eens zijn dan scheelt weer een hoop werk :D :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2009 - 13:03

Met een poll zou je hier niet veel kunnen lijkt me, het is een beetje gek om te gaan stemmen over iets dat gewoon gedocumenteerd zou moeten (kunnen) worden. Ik vind zo op 1-2-3 geen duidelijke directe vermelding van iets dergelijks met google, maar ik zie er wel wat indicaties voor.

Ten eerste is het uiteraard zo dat je gewoon meer contact hebt met leeftijdsgenoten (door het onderwijs, via het werk, etc.). Je eigen leeftijdscategorie is daardoor die waar je het meest ervaring mee hebt, en die waar je het gemakkelijkst contacten mee legt. Zij kennen jouw leefwereld ook het best, en dat lijkt me de belangrijkste determinant (=bepalende factor). Ten tweede hangen zaken als je levensstadium (o.a. Erikson), morele ontwikkeling (o.a. Kohlberg), identiteitsontwikkeling (o.a. Marcia) en uiteraard hersenmaturatie in meer of mindere mate met leeftijd samen. Ten derde is er de fameuze generatiekloof. Er wordt gezegd dat die vandaag steeds kleiner wordt, maar ik zie toch nog steeds een neiging om elke nieuwe generatie met een nieuwe naam te bedenken (generatie X, generatie M, generatie Einstein, etc.), dus er moeten toch aanmerkelijke verschillen zijn (al was het maar de rol die informatica speelt).

Dat zijn wat hypothesen ter verklaring, maar ik denk dat iedereen het intuďtief met je stelling eens zou zijn. Nu is het daarmee altijd wat oppassen (in onze bijsluiter staan een aantal zaken waarbij dergelijk gezond verstand duidelijk niet opgaat) maar ik denk dat je je deze aanname kan permiteren. Misschien dat één van onze google-experts nog wat kan opduikelen, maar voorlopig kun je misschien al even zoeken op de namen die ik hierboven noem.

PS: Ik pas je titel even aan zodat hij wat duidelijker is.

leestarre

leestarre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 14:20

aller eerst bedankt voor de aanpassing van de titel dan.

Ik zal inderdaad even op deze namen zoeken. Ik verwacht ook niet dat jullie voor mij gaan zoeken, zou wel aardig zijn natuurlijk! Alleen het is handig als ik wat handvatten krijg. Ik kijk hoop vol uit naar meer tips etc!

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 16:35

Met de vraag komt -denk ik- ook de term "peergroup" in beeld.

Misschien is een gelijke ontwikkeling en herkenning van anderen als 'eigen' wel belangrijker dan leeftijdsovereenkomst alleen. Is het alleen zo dat de peergroup over het algemeen tussen leeftijdsgenoten wordt gevonden. Vooral als mensen nog jong zijn.
Maar het kan ook zijn dat iemand door omstandigheden niet een zelfde ontwikkeling meemaakt als zijn/haar leeftijdsgenoten en daardoor weinig aansluiting voelt. Misschien meer aansluiting voelt bij anderen die min of meer in het zelfde schuitje zitten, en dat leeftijdsverschillen (mits die niet te extreem zijn) dan minder een rol spelen.

En gelijke belangstelling kan ook een rol spelen in wederzijdse interesse.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2009 - 16:59

Misschien is een gelijke ontwikkeling en herkenning van anderen als 'eigen' wel belangrijker dan leeftijdsovereenkomst alleen. Is het alleen zo dat de peergroup over het algemeen tussen leeftijdsgenoten wordt gevonden. Vooral als mensen nog jong zijn.

Inderdaad, "peergroup" schoot me ook meteen te binnen. Probleem is dat deze groepen dikwijls gecategoriseerd worden naar leeftijd, maar dat ik daar niet meteen een rationale voor kan vinden. Zeer waarschijnlijk is het feit dat peergroepen vaak leeftijdsgroepen zijn, een bijverschijnsel van andere manieren van categoriseren. Al bij al is dat een extra argument voor Leestarres stelling.

leestarre

leestarre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 17:59

Al bij al is dat een extra argument voor Leestarres stelling.

Je mag ook gewoon Leendert zeggen, maar dat wist je natuurlijk nog niet;)

Ik had in me klad versies al grote vraag tekens gezet bij me opmerking, maar wellicht kunnen deze wat kleiner.

Veranderd door leestarre, 05 januari 2009 - 18:00

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5816 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 19:01

Potvolkoffie! Ben ik de enige die het niet eens is met de stelling...

Ik denk dat je interesse verwart met omgang, diepgang, overeenkomsten etc. Ik (en ben vast niet de enige) ben altijd zeer geinteresseerd in mensen van oudere generaties, hoe ze toen dachten, welke muziek ze luisterden, wat de normen en waarden waren toentertijd etc. Mensen van dezelfde generatie dragen deze curieuze dingen niet met zich mee, omdát ze juist dichter bij mij liggen qua bijna alles. Dit geldt trouwens wel meer voor oudere generaties dan voor de jongere moet ik eerlijk bekennen.

Het is wel zo natuurlijk dat ik veel meer omga met m'n peers en deze relaties veel meer diepgang hebben. We hebben ook veel meer overeenkomsten. Maar omdat er zoveel overeenkomsten zijn is er minder neiging interesse te tonen. Of het moet natuurlijk op het gebied van liefde zijn (pedo's daargelaten, TS? :D ).

Daarom is denk ik het onderwerp van je PWS van belang. Betreft het interesse in het algemeen, liefde, auto's, muziek?

In het algemeen heb ik veel meer interesse in mensen die verder van me afstaan.
Op het gebied van liefde heb ik meer interesse in leeftijdgenoten, met een standaardafwijking van ongeveer 8 jaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2009 - 20:08

Ik denk dat je interesse verwart met omgang, diepgang, overeenkomsten etc. Ik (en ben vast niet de enige) ben altijd zeer geinteresseerd in mensen van oudere generaties, hoe ze toen dachten, welke muziek ze luisterden, wat de normen en waarden waren toentertijd etc. Mensen van dezelfde generatie dragen deze curieuze dingen niet met zich mee, omdát ze juist dichter bij mij liggen qua bijna alles. Dit geldt trouwens wel meer voor oudere generaties dan voor de jongere moet ik eerlijk bekennen.

Ik had de vraag ook eerder opgevat als "interesse in omgang" dan als interesse in meer algemene zaken. Er is trouwens een voldoende groot aantal mensen dat zijn primaire vriendengroep eerder bij iets ouderen zal zoeken, maar dat heeft inderdaad meer te maken met maturiteit. Wat specificatie van TS is misschien wel handig ja.

Op het gebied van liefde heb ik meer interesse in leeftijdgenoten, met een standaardafwijking van ongeveer 8 jaar.

Een standaardafwijking van 8 jaar? Dus 99 procent van de tijd kies je je vriendinnen tussen de 2 en de 50 jaar? Of over wat voor verdeling spreken we hier? :D

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5816 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 20:45

Een standaardafwijking van 8 jaar? Dus 99 procent van de tijd kies je je vriendinnen tussen de 2 en de 50 jaar? Of over wat voor verdeling spreken we hier? :D

oeps :D

Ik bedoelde te zeggen, ik ben 26 jaar oud, dus m'n interesse ligt ongeveer van 18 t/m 34 jaar.

leestarre

leestarre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2009 - 20:19

Ik zal nog even wat extra informatie geven over mijn PWS. Mijn PWS gaat hier totaal niet over, mijn onderwerp is hoe het komt dat je namen bij gezichten vergeet. Je spreekt dus iemand en terwijl je hem toch een aantal keer hebt gesproken weet je ze naam nog niet.

In mij conclusie kwam ik er op uit dat als de delta leeftijd groter word, de naam minder vaak word onthouden door de test personen (dit waren overigens kinderen (jongeren) van 13/14 en 17/18). Ik verklaarde dit door te beweren dat als de delta leeftijd tussen mensen groter word de interesse over het algemeen kleiner word(uitzonderingen daar gelaten). Tevens is dit handig omdat ik daarna in mijn conclusie een duidelijke lijn zie, als de interesse groter is worden de namen beter onthouden.

Maar ik vroeg me dus af of ik dat wel zo een, twee, drie kan zeggen:'Ik verklaarde dit door te beweren dat als de delta leeftijd tussen mensen groter word de interesse over het algemeen kleiner word(uitzonderingen daar gelaten)'
Vandaar mijn bezoek aan dit forum.:D

Ps. overigens wel leuk om te weten voor de geďnteresseerde, dyslexie etc kan hand in hand gaan met het feit dat je dus last hebt met namen onthouden etc

Veranderd door leestarre, 06 januari 2009 - 20:21

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2009 - 20:23

Dan zit je dus wel met een verklarend mechanisme dat zelf niet verklaard is, maar waar je hoogstens wat aanwijzingen voor kan verzamelen. Hoe ben je precies tot de conclusie gekomen?

leestarre

leestarre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2009 - 20:32

Hoe ben je precies tot de conclusie gekomen?

De conclusie dat als delta leeftijd omhoog gaat de interesse naar beneden gaat?
Dat komt zo voor in mijn logica, althans binnen dit verhaal vind ik het logisch dat, dat zo is.
logica en eigen ervaring.

Ik denk inderdaad dat dit groten deels komt omdat je interesse, je levens ervaring, je kijk op de maatschappij (op een bepaalde manier gelijk is) etc

oeps :D

Ik bedoelde te zeggen, ik ben 26 jaar oud, dus m'n interesse ligt ongeveer van 18 t/m 34 jaar.

Ach we vergeven je het hoor.......
(ik althans wel;))

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5816 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2009 - 20:46

Maar ik vroeg me dus af of ik dat wel zo een, twee, drie kan zeggen:'Ik verklaarde dit door te beweren dat als de delta leeftijd tussen mensen groter word de interesse over het algemeen kleiner word(uitzonderingen daar gelaten)'
Vandaar mijn bezoek aan dit forum.:D

Dat ligt aan de omstandigheden van je onderzoek.

- Hadden de voorgestelde personen dezelfde namen?
Je kunt je voorstellen dat Piet of Jan makkelijker onthouden wordt dan Zivojin

- Hebben ze de persoon waarvan ze de naam moesten onthouden eenzelfde aantal keren ontmoet?
Je onthoudt sneller een naam na 8 keer dan na 2 keer natuurlijk

- Werden de testpersonen na dezelfde periode om de namen gevraagd?
Dus niet één 1 week later en de andere 3 maanden later.

- Was het geheugen van de testpersonen globaal met elkaar te vergelijken?
Dit zal wel hetzelfde zijn, maar sommige mensen zijn van nature gewoon slecht in gezichten onthouden

- Hoe zat het met de personen die werden voorgesteld?
Als Pietje die 13 is wordt voorgesteld aan Klaas die 90 is, en Pietje vergeet de naam van Klaas kun je niet zeggen
dat namen onthouden afneemt met delta leeftijd als blijkt dat Klaas wél de naam van Pietje heeft onthouden.

- Wisten de testpersonen om welk onderzoek het ging?
Dat mag ik niet hopen, want dan letten ze er extra op

- Hoeveel testpersonen heb je gebruikt?
4 jongeren zegt natuurlijk niets over de hele populatie

- Hoe koppel je precies interesse aan namen onthouden?
Je zegt: delta leeftijd groter = namen onthouden kleiner. Maar hoe kom je bij namen onthouden kleiner =
interesse kleiner?

En zo zijn er nog een aantal criteria te noemen wil je goed onderzoek verrichten. Wil je echt met 'zekerheid' zeggen
of delta leeftijd invloed heeft op het aantal onthouden namen moet je er ook nog statistiek op loslaten.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2009 - 18:21

De conclusie dat als delta leeftijd omhoog gaat de interesse naar beneden gaat?

Nee, ik bedoelde deze:

In mij conclusie kwam ik er op uit dat als de delta leeftijd groter word, de naam minder vaak word onthouden door de test personen (dit waren overigens kinderen (jongeren) van 13/14 en 17/18).

(zie ook de post van Anusthesist)

Maar als ik dat zo herlees, is het een vrij beperkte groep. Als je steekproef al groot genoeg was om te veralgemenen, dan alleen over tieners en adolescenten. Je verklaring (leeftijd-interesse) hoeft dus ook niet zo breed te zijn. Verder zit je met mogelijke variatie van geheugen in het algemeen met leeftijd, die je niet onderzocht hebt.

leestarre

leestarre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2009 - 20:08

Verder zit je met mogelijke variatie van geheugen in het algemeen met leeftijd, die je niet onderzocht hebt.

Deze heb ik niet onderzocht maar heb er wel rekening mee gehouden in mijn conclusie.
Ik heb 16 personen laten zien (via Powerpoint) en deze kregen ze allemaal 1 keer te zien (na test bleek 1 keer genoeg te zijn omdat ze er ander te veel goed hadden. Inderdaad de 13 jarige onthielden er gemiddeld 4,5 (meisjes 4 tiende meer dan de jongens) en de 17 jarige onthielden gemiddeld 7,8 namen. Inderdaad heb ik met namen op moeilijkheid klank gecombineerd, gehoor of lezen etc. De hele proef nam achter elkaar plaats, het is niet optimaal dat weet ik, maar het is een PWS, en het ging mij er vooral om welk kenmerk er voor zorgt dat je iemands naam makkelijker bij een uiterlijk kenmerk onthoud. Ik had dus ook zeer knappe mensen er tussen, en neutrale mensen etc. Had nog een aantal variabele ook door middel van een vragen lijst die aan de test verbonden was, maar ik denk dat deze er in deze kwestie niet toe doen. Tenzij jullie graag mijn volledige verslag willen zien, maar dan gaan jullie het werk van mij leraar doen, wat niet echt nodig is.
Ik ben overigens benieuwd wat deze beste man over mijn aannamen gaat zeggen.
Overigens waren het 16 personen omdat ik ruim boven de 7 van het kortetermijngeheugen wilde zitten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures