Kernsplijtingsreactie vraag

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Kernsplijtingsreactie vraag

Hallo,

Ik heb de volgende vraag over een kernsplijtingsreactie waar ik niet uitkom:

Een kernsplijtingsreactie zet zich zelf voort als de neutronenvermenigvuldigingsfactor k groter is

dan 1. Andersom, een hoeveelheid splijtstof zal spontaan splijten als deze factor groter is dan 1,

k>1).

Plutonium nitraat PuO2(NO3)2 opgelost in water zal bij een bepaalde concentratie spontaan

splijten. Welke concentratie is dat? Geef het antwoord in gram per kg 239Pu, ga uit van een

oneindige reactor.

Gebruik deze gegevens:

Voor 239Pu: gemiddelde neutronenopbrengst ν = 3

werkzame doorsnede voor snelle neutronen σf = 664 barn

werkzame doorsnede voor absorptie σc = 361 barn

Voor N: werkzame doorsnede voor absorptie σc = 1.78 barn

Voor H2O: werkzame doorsnede voor absorptie σc = 0.66 barn

[Hint: start met 1 mol PuO2(NO3)2 in x mol water, en bepaal x]

Het idee is dus dat je eerst bepaalt hoeveel mol water je hebt waarna de verhouding van de stoffen in een reactievergelijking kunt opstellen. Mijn vraag is, hoe? En wat moet je doen met verschillende doorsnedes die gegeven zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Kernsplijtingsreactie vraag

zoals je gegeven hebt, is de gemiddelde neutronopbrengst bij fissie van 239Pu gelijk aan 3 neutronen, maar worden alle 3 de neutronen gebruikt om verder fissie te veroorzaken?

voor je eerste vraag heb ik niet onmiddelijk een idee.

Berichten: 375

Re: Kernsplijtingsreactie vraag

ik denk dat je het best als volgt doet:

je wilt weten wanneer k=1, dat is op het moment dat de absorptiedoorsnede van plutonium de helft is van de totale absorptiedoorsnede van de andere stoffen(rekening houden met relatieve abundantie).

Ik heb wel geen rekening gehouden met eventueel moderatie en invanging van trage neutronen.

En waarvoor staat die "werkzame doorsnede voor absorptie σc = 361 barn".

Reageer