[Scheikunde] CaCO3 naar CaO

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Scheikunde] CaCO3 naar CaO

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand een manier wist omdat van CaCO3 CaO te maken om daarvan weer helder kalkwater te maken.

ik hoop dat iemand me kan helpen

alvast bedankt,

Berichten: 817

Re: [Scheikunde] CaCO3 naar CaO

Een snelle kijk op Wikpedia levert op:
Calciumoxide is een wit poeder en het wordt gemaakt door het element calcium te oxideren met zuurstof of door de thermische ontleding van calciumcarbonaat (CaCO3), waarbij CaO + CO2 (kooldioxide) ontstaat. De thermische ontleding wordt bij 500 tot 550 °C uitgevoerd.
Is dit toevallig een opdracht voor school ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] CaCO3 naar CaO

ja het is een opdracht voor school, de opdracht is om een waterzuivering te optimaliseren en om iets met het vrijgekomen biogas te doen, het biogas willen we door helder kalkwater laten om de CO2 er uit te filteren, in het heldere kalkwater slaat CaCO3 neer en daar willen we gebulst kalk(CaO) van maken om dat weer her te gebruiken om helder klakwater te maken, maar jahh... het moet wel rendabel, het moet geld opleveren

Berichten: 817

Re: [Scheikunde] CaCO3 naar CaO

topics als

CaCO3 Verbranden

of

[scheikunde PWS] brandbaarheid biogas

kunnen je al wat verderhelpen.

Onderaan elk topic staat een lijst met 'Mogelijk gerelateerde onderwerpen'. Daar kan je ook altijd eens door bladeren.

Daarnaast past dit topic beter in het huiswerkforum, en heb ik het daarom even voor je verplaatst.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer