[natuurkunde] gasdruk berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[natuurkunde] gasdruk berekenen

Beste allemaal,

allereerst de beste wensen!

Tijdens de natuurkundeles van vandaag moest ik een sommetje oplossen maar ik kom er niet uit..

We hebben een cilinder met een zuiger. (De openingen van de cilinder staat naar boven.) De massa van de zuiger is 5,0 kg en het volume van het gas in de cilinder is 5,0 dm3 en de temperatuur is 293K. De druk van de buitenlucht is 1,0 bar.

Vraag a: bereken de druk van het gas in de cilinder.

Vraag b: doe dit ook als de cilinder is omgedraaid.

Vraag c: de zuiger wordt vastgezet. Bereken de druk van het gas als de temperatuur wordt verhoogd naar 400 K. (De cilinder staat weer in de originele staat)

Vraag d: Daarna maken we de zuiger los. De temperatuur blijft contstant. Bereken het nieuwe volume van de cilinder.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met vraag a want volgens mij kan ik deze vraag niet oplossen zonder gegevens van de hoogte of van de oppervlakte van de cilinder. Want ik wil de formule druk=kracht/oppervlakte gebruiken. Misschien dat iemand een tip heeft of een andere formule van de druk van het gas met deze gegevens uit te rekenen.

Groetjes, Alice

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met vraag a want volgens mij kan ik deze vraag niet oplossen zonder gegevens van de hoogte of van de oppervlakte van de cilinder.
Als je niet nog ergens een of ander gegeven over het hoofd ziet (dwz hier niet hebt vermeld) dan houdt het inderdaad bij a) al op. Met deze set gegevens géén oplossing mogelijk. punt. uit.

Anderzijds, deze opgave klinkt niet alsof hij letterlijk is overgenomen. Mogelijk zie je dus een verborgen gegeven over het hoofd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

je hebt genoeg gegevens (aangevuld met waarden van lucht uit een tabel) om de druk van de lucht te vinden (je weet dat het over lucht gaat, en je kent volume en temperatuur)

die druk moet ook gelijk zijn aan de druk van het deksel + luchtdruk

daaruit kan je de diameter van het deksel halen. en kan je verder met b)

of ik zie iets over het hoofd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

of ik zie iets over het hoofd
Ik denk het wel. Reken a) dan eens gewoon letterlijk voor aub?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

Ik vind niet direct een mooie oplossing. Maar volgens mij heb je wel gegevens genoeg (met zoals ik al zei een tabel er bij)

je kan bvb komen tot:
\( P=84091 \rho(P,T=293K)\)
wat enkel nog functie is van de luchtdruk. En nu moet je gaan interpoleren via een tabel ofzo.

maar misschien best even wachten tot de topicstarter antwoordt :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

(met zoals ik al zei een tabel er bij)
Niet om je te kl... hoor, maar ik zie gewoon niet wat jij meent te zien.

Maar wat voor gegevens verwacht je dan in die tabel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

Dan lag het misschien toch niet aan mij dat ik een gegeven miste.. Mijn docent heeft deze opgave ter plekke verzonnen dus waarschijnlijk iets over het hoofd gezien. Ik zal morgen eens langs gaan om even te kijken wat hij hier van vind. Toch bedankt voor het meekijken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: [natuurkunde] gasdruk berekenen

je mist gewoon de doorsnede van de zuiger, of gegevens om die mee uit te rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer