Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Hey allemaal,

Ik lees vaak dat de energie van een foton afhankelijk is van zijn frequentie. Maar fotonen zijn toch losse paketjes energie? Als één foton alleen door de ruimte vlieft, heeft hij toch ook energie, terwijl hij geen frequentie heeft?

Ik kwam hier op toen ik iets las over, volgens mij heette het het foto-elektrisch effect, wat inhoud dat als je een negatief geladen plaat hebt, je deze neutraal geladen kan maken door er licht vanaf een bepaalde golflengte op te schijnen. Het gekke is alleen dat (als ik het me goed herrinner), je licht van een bepaalde golflengte of groter moet gebruiken. Maar als de golflengte groter wordt, wordt de frequentie kleiner, en zou je toch minder energie moeten hebben?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

De energie van een foton hangt van de frequentie f af volgens E = hf met h de constante van Planck.

Je kan een foton inderdaad zien als een energiepakket, maar die energie is dus evenredig met de frequentie. Je kan je die frequentie waarschijnlijk beter voorstellen wanneer je het foton (een hele hoop fotonen wellicht...) als golf bekijkt, dus als deel van de elektromagnetische straling die licht in feite is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Oke, het is wel logisch dat als de frequentie de energie van een stroom fotonen ook toeneemt, betekend dit ook dat de energie van één foton gelijk is aan de constante van Planck? Want je kunt deze formule niet echt toepassen op losse fotonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

betekend dit ook dat de energie van één foton gelijk is aan de constante van Planck?
Nee, de formule zegt net dat de energie van een enkel foton precies die constante van Planck is, vermenigvuldigd met de frequentie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Maar bij één foton is er toch geen sprake van een frequentie?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Het is maar hoe je het wil bekijken, via deze formule (gegeven dat een foton wel een zekere energie heeft) kan je er een frequentie mee associëren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.746

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Maar bij één foton is er toch geen sprake van een frequentie?
tochwel.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Kun je dit toelichten? :D

Wat is de frequentie van één foton?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Zijn energie gedeeld door de constante van Planck :D

Je moet je daar geen klassiek beeld van frequentie/golflengte bij voorstellen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Oke, dat snap ik nu :D , zo droog eigenlijk :D

Mja, dan betekend dat toch wel dat elke foton zélf een vaste energie heeft? Dit moet toch los staan van de frequentie van de hele stroom fotonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Het betekent dat een foton inderdaad een zekere energie heeft, maar net niet los staat van de frequentie: de frequentie bepaalt de energie, of omgekeerd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Je krijgt dus de energie van een foton door de frequentie van de bundel waarin hij reist te vermenigvuldigen met de constante van Planck. En de frequentie door de energie te delen door de constante van Planck?

Oftewel je hebt de energie nodig om de frequentie te bepalen, en de frequentie om de energie te bepalen.. Daar kom je toch nergens mee? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Als je de frequentie kent, kan je de energie berekenen en zo ook omgekeerd.

Als je niets weet, kan je ook niets anders berekenen van het foton natuurlijk...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

TD schreef:Als je de frequentie kent, kan je de energie berekenen en zo ook omgekeerd.

Als je niets weet, kan je ook niets anders berekenen van het foton natuurlijk...
Als je de frequentie kent kan je inderdaad de energie berekenen, maar om te frequentie te kennen, moet je eerst de energie weten, maar daar moet je de frequentie voor weten.

Of zijn er nog andere manieren om achter de energie/frequentie te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Energie van fotonen afhankelijk van frequentie?

Bedoel je dan meten? Dat kan je natuurlijk doen, maar zal vrij lastig zijn voor een enkel foton.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer