Welke software voor 3d-tekeningen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Welke software voor 3d-tekeningen?

Ik heb van toendertijd op school een beetje ervaring met (oudere versies van) Autocad, maar meestal dienden wij met I-deas te werken.

Dit is een programma waarmee ook een eindige-elementen analyse van assemblies kon gedaan worden.

Nu dien ik enkele tekeningen in 3D te maken. Met welke software ben ik hiermee het beste gediend?

Ik dien geen berekeningen of analyses te maken, enkel dimension-drawings en eenvoudige assemblies (trial-fitting en dergelijke).

Ook dienen deze tekeningen niet te worden ge-exporteerd naar andere software, dus compatibiliteit is niet direct belangrijk.

I-deas lijkt mij overkill hiervoor, maar ik heb geen ervaring met solid-works, inventor, ... dus ik weet niet wat juist geschikt is voor dergelijke toepassingen.

Iemand een voorstel?

Hartelijk dank...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

Is het de bedoeling om bouwkundige visualisaties te doen met veel textures?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

neen, (meerdelige) mallen en dergelijke voor o.a. verspaning.

Niets bouwkundig, enkel mechanisch.

Berichten: 4.246

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

Pro engineer of solid works.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

Ik heb ooit moeten tekenen (mechanica) in Inventor...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

Ik heb ooit moeten tekenen (mechanica) in Inventor...
Klinkt alsof dat nog onder dos was :D

Solidworks is een degelijk en algemeen gebruikt programma.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

Op school heb ik leren tekenen met solid edge wat ik het beste programma vind om te starten. Als je dan met andere programma's wilt gaan tekenen kunnen deze in enkele uren onder de knie gekregen worden.

Ik persoonlijk heb al gewerkt met

-Solid Edge (ervaren gebruiker)

-Solidworks

-Inventor (ervaren gebruiker)

-One Space Designer

-Pro Engineer

Ik heb niet echt een voorkeur want het beste programma is datgene waar je persoonlijk het best me kan werken. Als je ervaring hebt met Autocad denk ik dat je best voor Inventor gaat. Deze is van Autodesk die dus ook Autocad gemaakt heeft. Als je dan 2d tekeningen wilt gaan maken met Inventor is dat gelijkaardig aan Autocad.

Dit zou waarschijnlijk de eenvoudigste weg zijn voor jou.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

jhnbk schreef:Klinkt alsof dat nog onder dos was :D

Solidworks is een degelijk en algemeen gebruikt programma.
Het is een programma dat nog steeds gebruikt wordt hoor (en het was vrij makkelijk aan te leren) :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

Uiteraard wordt dat nog gebruikt. Zelf heb ik enkel ervaring met AutoCad.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Welke software voor 3d-tekeningen?

Misschien heel erg stom, maar als je de uitgebreide (en gratis) versie hebt van Google Sketch-up kom je al een heel eind. Ben zelf gewend om met AutoCAD en Solidworks te werken, maar Google kan een snel en goedkoop alternatief zijn [google]Google Sketchup[/google]

Reageer