[scheikunde] koper in een stuiver

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] koper in een stuiver

Hallo allemaal,

ik moet voor scheikunde een PO maken over het onderwerp "koper in een stuiver" ik moet middels een practicum het koper gehalte berekenen in een stuiver.

ik heb toen even research gedaan op het internet, en kwam erachter dat koper geschikt was voor een colorimetrische bepaling, door zijn blauwe kleur. daarbij moet ik me denk ik iets voorstellen als een strookje in een koper oplossing houden, waardoor ik de concentratie kan aflezen??

ik dacht het volgende, ik maak een ijklijn door een aantal Cu2+-oplossingen met bekende concentratie door te meten. Vervolgens los ik de stuiver op in verdund salpeterzuur. Met behulp van de ijklijn wordt het kopergehalte van deze oplossing bepaald.

Voor het maken van de ijklijn kan ik (volgens internet) een standaardoplossing die 3,40 gram CuSO4.10H2O per 100 ml bevat, maar waarom een oplossing met deze concentratie??

En is een ijklijn nauwkeurig??

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen/ controleren!!

MVG, Jasper.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] koper in een stuiver

Dag Jasper_NL, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] koper in een stuiver

ik heb toen even research gedaan op het internet, en kwam erachter dat koper geschikt was voor een colorimetrische bepaling, door zijn blauwe kleur. daarbij moet ik me denk ik iets voorstellen als een strookje in een koper oplossing houden, waardoor ik de concentratie kan aflezen??


Koper is inderdaad geschikt voor colorimetrie, maar je stelt je wat verkeerd voor:

Het werkt namelijk oa met absorptie van licht etc.

Zo maar met het blote oog een concentratie aflezen zit er niet dadelijk in.
ik dacht het volgende, ik maak een ijklijn door een aantal Cu2+-oplossingen met bekende concentratie door te meten. Vervolgens los ik de stuiver op in verdund salpeterzuur. Met behulp van de ijklijn wordt het kopergehalte van deze oplossing bepaald.

Voor het maken van de ijklijn kan ik (volgens internet) een standaardoplossing die 3,40 gram CuSO4.10H2O per 100 ml bevat, maar waarom een oplossing met deze concentratie??

En is een ijklijn nauwkeurig??
Je hebt hier het over kleur en licht (colorimetrie). Wat ga je precies ijken? De kleuren?

Beschik je over een colorimeter ? zoniet wordt het opstellen van een ijklijn wel erg moeilijk.

Het oplossen in salpeterzuur is inderdaad een mogelijkheid.

en of de ijklijn nauwkeurig is: normaal wel. Het is dan ook een lijn waarmee je andere waardes ijkt. Als die al niet meer nauwkeurig is, zal geen enkele meting ooit kunnen kloppen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [scheikunde] koper in een stuiver

hebben ze misschien niet van die kleure klaartjes (net als pH) waarmee je het misschien of zou kunnen lezen?

Berichten: 1

Re: [scheikunde] koper in een stuiver

hoi hoe gaat het met jullie? Ik zit helemaal vast met een proef boi. T gaat over titratie van azijnzuur middels potentiometrie. Ik moet dan pH curve tekenen,kan ik wel,maar me probleem is hoe moet ik 1ste en 2e afgeleide tekenen en gran's plot? Wat moet ik tegen wat uitzetten? Wat komt bij de y-as en wat bij de x-as?

Groetjes

Reageer