Kansberekening tellen produkten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Kansberekening tellen produkten

Hallo,

ik zit met een lastige vraag. Wij produceren telmachines. Deze machines hebben 12 telkanalen.

De telkanalen worden iedere 1 ms gescanned.

Nu vallen er produkten door de telkanalen en deze produkten worden geteld.

De gemiddelde produktstroom per kanaal is 7 produkten per seconden.

Nu is mijn vraag.

Wat is de kans dat er in alle twaalf de kanalen op precies dezelfde milliseconde een produkt wordt gezien.

(opgaande flank van het produkt)

Ik zelf had het volgende bedacht:

7 produkten per seconden betekend dat er iedere 143 ms er een product door het telkanaal valt.

oftwel, voor 1 kanaal is dit een kans 1 op 143.

Als nu dus een willekeurig ander kanaal precies op dezelfde ms ook een produkt ziet is de kans 1/143 X 1/143.

oftewel, voor 12 kanalen geld een kans van 1/143 x 1/143 x 1/143 x 1/143 enz. (twaalf keer)

klopt dit, want ik denk dat ik het een en ander over het hoofd zie.

Wie kan mij hiermee helpen.

alvast bedankt.

Berichten: 339

Re: Kansberekening tellen produkten

Ik denk dat je berekening redelijk klopt, maar je doet de volgende aannames

a- een product is slechts gedurende 1 ms meetbaar

b- de productstroom is geheel willekeurig.

Zijn die aannames terecht? Als je aannames erg onrealistisch zijn, is het resultaat van de berekening betekenisloos.

Je resultaat is de kans per ms, wat je dus moet vermenigvuldigen met het aantal ms dat je meet (1000msx60sx60min per uur).

Tav. aanname b zou je voor een meer realistische berekening iets willen weten over de spreiding.

Je schreef ''Gemiddeld 7 per seconde", maar wat is de standaarddeviatie daarvan? Kunnen het er ook wel eens 100 per seconde zijn? of schommelt het tussen 6 en 8? Dat maakt nogal wat uit.

Overigens lijkt het me moeilijk om de berekening dan nog via kansberening te maken. Ikzelf zou het wellicht via een computersimulatie benaderen (ik heb niet zoveel wiskunde in huis).

edit: kans per ms toegevoegd

Reageer