Springen naar inhoud

benzine

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 19 mei 2005 - 19:26

Ik heb net het boek " vrouwen met een IQ" gelzen voor school. Daarin stelde het hoofdpersonage zich de vraag: waarom bevriest benzine niet als je het in de diepvriezer plaatst?
wel, dat is nu ook mijn vraag

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2005 - 19:32

LOL (is dit een grap?)

ik weet niet hoe oud je bent, maar er van uitgaande dat dit serieus bedoeld is:

Je moet je eerst afvragen waarom dingen in een bepaalde fase zijn. Het magische woord is vanderwaalskrachten. De krachten die moleculen bij elkaar houden zorgen er voor dat iets (als de temp laag genoeg is) dat iets in de vaste toestand verkeerd.

Over het algemeen is te zeggen dat des te groter het molecul=> des te groter de vanderwaalskrachten=> des te lager moet de temperatuur zijn wil iets in de vaste toestand verkeren.
"Meep meep meep." Beaker

Nabuko Donosor

Nabuko Donosor

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2005 - 19:35

Elke stof heeft een bepaalde temperatuur waarbij het stolt (bij vloeistoffen is dat bevriezen). Bv die temperatuur voor water is 0 įC. Mijn diepvriezer gaat tot -20įC, wat de jouwe doet zou je eens moeten nakijken. Ik denk dat de stoltemperatuur van benzine zeker lager ligt dan -50 įC. Deze zeer lage stoltemperatuur is ook zeer nuttig, in zeer koude gebieden zal je benzine niet bevriezen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2005 - 19:37

Elke stof op aarde heeft een eigen bevriezingstemperatuur. Benzine bestaat uit koolwaterstoffen, die hebben over het algemeen een lage bevriestemperatuur. Ik weet dat de flash temperatuur, de temperatuur waarop benzine nog net ontbrant (dan is het nog vloeibaar) en dat is ongeveer -70 graden C. Dus het is simpelweg dat je diepvries niet koud genoeg is om het te bevriezen. Het bevriest wel op ten duur, maar dan moet je gewoon het kouder maken. Ik zal zo een kijken naar de smelt temperatuur van Benzine.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures