cafeïne effecten?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

cafe

Hallo, wie kan er mij helpen met het volgende:

Wat zijn de effecten van cafeïne?

Negatieve misschien ook pos. Wat zijn gevaarlijke hoeveelheden?

Dank bij voorbaat. Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: cafe

Je hebt receptoren in je hersenen die gevoelig zijn voor een bepaalde stof. Ik ken de naam niet, maar weet wel dat het stofje je slaperig maakt als het de receptoren prikkelt. De concentratie van de stof in kwestie neemt bijvoorbeeld toe als je omgeving donkerder wordt (niet als je ff de kast in en uit loopt natuurlijk).

Caffeine bindt zich in plaats van deze stof aan de receptoren waar ik het net over had en dus is er geen ruimte voor de stof die je slaperig maakt.

Ietwat simpel beschreven, maar ik hoop dat je er wat mee kan.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: cafe

In onderstaande link vind je alle eigenschappen van caffeine op het lichaam. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de consumptiedosering en bron.

http://www.unitydrugs.nl/drugsdb_caffeine.html
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: cafe

Mrtn schreef:Je hebt receptoren in je hersenen die gevoelig zijn voor een bepaalde stof. Ik ken de naam niet, maar weet wel dat het stofje je slaperig maakt als het de receptoren prikkelt. De concentratie van de stof in kwestie neemt bijvoorbeeld toe als je omgeving donkerder wordt (niet als je ff de kast in en uit loopt natuurlijk).

Caffeine bindt zich in plaats van deze stof aan de receptoren waar ik het net over had en dus is er geen ruimte voor de stof die je slaperig maakt.

Ietwat simpel beschreven, maar ik hoop dat je er wat mee kan.
Reciproke interactie tussen acetylcholine en serotonine&noradrenaline zouden dan vrijkomen volgens Maarten. (Als het waar is dat cafeïne prikkelt.)

Ik denk ook dat cafeïne leidt tot vasodilatatie. (Maar zeker ben ik daar niet allemaal van)

Om het kort te houden: cafeïne bevordert het orthosympathisch systeem!

Reageer