Vraag ivm serie/parallel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vraag ivm serie/parallel

hierbij de vraag:

lampen A en B staan parallel,

en lamp C in serieschakeling

als B kapot gaat, zullen A en C helderder worden?

ik denk dat alleen A helderder wordt (meer stroomsterkte),

kan dat zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Vraag ivm serie/parallel

Er vanuitgaande dat de 3 lampen hetzelfde wattage (dus ook dezelfde weerstand) hebben, er voldoende stroom is en de spanning het dubbele is van de benodigde spanning voor de lampen, krijg je het volgende:

Als ik 10 ampere als voorbeeld neem kan er 20 ampere door lamp A+B, maar lamp C laat maar 10 ampere door.

Lamp C is in dit geval dus bepalend,want de 20 ampere van de eerste 2 lampen kan dus niet door lamp C.

Dit betekend dat zowel A als B ieder 5 ampere krijgt te verwerken en dus op "half vermogen" zullen branden (waardoor B dan ook niet zomaar stuk zal gaan).

Op het moment dat B stuk gaat kan de stroom alleen maar door A gaan om bij C terecht te komen.

Dus in het kort:

->A en B branden zwak en C normaal.

->Lamp B is realy realy broken:

->A en C branden normaal.

Mochten de lampen afgestemd zijn op hun situatie, dus A en B "zijn" 5 ampere en C "is" 10 ampere dan branden de lampen op normale sterkte als alles in orde is.

In geval van kapotte B-lamp zal C zwakker branden (die krijgt maar 5 ampere omdat A maar 5 ampere doorlaat).

De hoogste weerstand is dus bepalend bij een serieschakeling.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 7.068

Re: Vraag ivm serie/parallel

Ik vind het voor de hand liggender om uit te gaan van een situatie waarbij een spanningsbron opgenomen is in de schakeling i.p.v. een stroombron. Ik raad de oorspronkelijke poster dan ook aan om twee schakelingen te tekenen (1 met hele en een met kapotte lamp) en in beide gevallen de geleverde stroom te berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraag ivm serie/parallel

gouwepeer schreef:..//.. maar lamp C laat maar 10 ampere door.

..//..
Da's nogal een bijzondere lamp, eentje die de stroomsterkte begrenst?

ga daar maar niet van uit.

bouw je situatie zelf na:

http://phet.colorado.edu/simulations/index...ts_and_Circuits

kies "circuit construction kit, DC only"

Hartstikke leuk speelgoed, met meters en al, en't werkt nog ook :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Vraag ivm serie/parallel

Ik ben er vanuit gegaan dat A en B parallel staan en de combinatie A+B met C in serie zijn geschakeld.

Als lamp C dan (door zijn weerstand) 10 ampere verbruikt zal er door de combinatie A+B ook niet meerdan 10 ampere gaan.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 7.068

Re: Vraag ivm serie/parallel

Als lamp C dan (door zijn weerstand) 10 ampere verbruikt
Ten eerste vind ik het woordje 'verbruikt' raar in de context 'stroom'.

Ten tweede krijg ik het idee dat je niet bewust voor een stroombron kiest (terwijl je dat wel doet). Ik raad je aan om de weerstanden (lampen) eens aan een spanningsbron te hangen en dan te kijken wat er gebeurt als A stuk gaat. Hetzelfde kun je doen met een stroombron (heb je in principe al gedaan). Als je beide situaties bekeken hebt, kun je het verschil zien tussen beide situaties.

Reageer