Warm water invriezen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

Warm water invriezen

Hallo allemaal,

Ik heb een simpele en misschien wel domme vraag :D

Iedereen weet wel dat als je warm water invriest, het sneller gaat dan als je koud water invriest. Nou is mijn vraag waarom. Je zou zeggen: water zet uit als het koud is en ook als het warm is. Als het al uitgezet is door de warmte, heeft het minder tijd nodig om ijs te worden.

Maar... Dat het water uitzet als het bevriest heeft helemaal niks met het bewegen van moleculen te maken. Het heeft er mee te maken dat de moleculen in een bepaalde structuur komen te zitten. Of is het dan misschien handiger om die structuur te krijgen als het al warm is, en dus uitgezet? Of is het dan misschien zelfs lastiger, omdat al die moleculen zo erg bewegen?

Berichten: 8.614

Re: Warm water invriezen

Domme vragen bestaan niet. Dit is het zgn. Mpembaeffect. Zie hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Warm water invriezen

Oke, bedankt... Dus het heeft helemaal niks met uitzetten enzo te maken... Hmm, verassend. Maar ze noemen dingen als: Warm water zorgt voor meer circulatie en die soort dingen, maar dat is toch ook het geval bij andere vloeistoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Warm water invriezen

Een eenduidige oorzaak is ook nog niet gevonden (volgens wikipedia). Het is op dit forum al eens vaker aan de orde geweest: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...hlite=%2Bmpemba
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Warm water invriezen

Domme vragen bestaan niet.
Ik noem een vraag dom als die niet wordt gesteld. Op dit forum vind je dus per definitie geen domme vragen.

Berichten: 8.614

Re: Warm water invriezen

Ik noem een vraag dom als die niet wordt gesteld.
Ik ook. Doorgaans heb ik verschillende manieren om het te verwoorden:
  • De enige domme vragen zijn ongestelde vragen;
  • Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden;
  • Domme vragen bestaan niet, slecht geformuleerde vragen wel;
  • Domme vragen bestaan niet.
Je zult elke variant wel eens tegenkomen in één van m'n posts.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Warm water invriezen

Domme vragen bestaan zeker wel;) Ik hoor er genoeg.

Berichten: 8.614

Re: Warm water invriezen

Geef eens een voorbeeld van een domme vraag.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Warm water invriezen

Nou, mijn moeder vraagt weleens 2 keer in een minuut hoelaat ik de volgende dag naar school moet. De eerste keer is het geen domme vraag, maar de tweede keer wel;) Als ik nog een domme vraag hoor in de nabije toekomst, zal ik het je wel laten horen;)

Berichten: 32

Re: Warm water invriezen

ik heb door examens de bovenstaande links niet kunnen lezen.

Maar eigen idee zegt dat het te maken heeft met de beweegbaarheid van deeltjes & convectiestroming in het warme water die zorgt voor een verbetering van het energietransport waardoor het sneller "bevriest". Opnieuw, is zuiver een idee en niet gestaafd.

Berichten: 12.262

Re: Warm water invriezen

Als je het thuis probeert zal de 'surroundings' verklaring denk ik het meeste van toepassing zijn... zeker met bijv een tray ijsblokjes die je op de ijslaag in het vriezerte van een koelkast neerzet. Heet water smelt daar een mooi passend patroon in, en dan gaat het afkoelen/bevriezen opeens een heel stuk sneller.

Contact is belangrijk voor overdracht van warmte - het verklaard ook waarom je gerust een vinger door vloeibare stikstof (-196 C) kunt halen, maar dat bijv bij droogijs gekoelde ethanol (ca -70C) beter niet kunt proberen.
Victory through technology

Berichten: 12.262

Re: Warm water invriezen

PS: bovenstaande is geen aanbeveling om met je vingers in een dewar stikstof te gaan roeren, slechts illustratief hoe temperatuur(verschil) niet altijd de bepalende factor is in de snelheid van warmte-overdracht.
Victory through technology

Reageer