Kansverdeling; welke?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Kansverdeling; welke?

Gebeurtenissen
\(E_1, E_2,\ldots ,E_n\)
hebben respectievelijk kans van voorkomen
\(p_1, p_2,\ldots ,p_n\)
. Bestaat er een kansverdeling (of eenvoudige formule) die de kans geeft dat k willekeurige gebeurtenissen van E uitkomen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kansverdeling; welke?

Zijn de gebeurtenissen en de daarbij behorende kansen gekoppeld?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kansverdeling; welke?

Kans p1 hoort bij E1, enz.

Er is echter geen afhankelijkheid tussen de E's onderling.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Kansverdeling; welke?

jhnbk schreef:Kans p1 hoort bij E1, enz.

Er is echter geen afhankelijkheid tussen de E's onderling.
Dan dan neem simpelweg het product van de p-'tjes.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kansverdeling; welke?

De andere gebeurtenissen mogen wel niet uitkomen en het moeten willekeurige combinaties zijn van de gebeurtenissen die uitkomen. (Daarmee dat ik stelde, k willekeurige )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Kansverdeling; welke?

De andere gebeurtenissen mogen wel niet uitkomen en het moeten willekeurige combinaties zijn van de gebeurtenissen die uitkomen. (Daarmee dat ik stelde, k willekeurige )
Ik zie niet in waarom het product van die p'-tjes fout is.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 339

Re: Kansverdeling; welke?

Het product van alle p-tjes is de kans dat ze allemaal tegelijk uitkomen. De vraag is naar k willekeurige van die p-tjes (sommige wel, sommige niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kansverdeling; welke?

Thx Gesp, mijn taalgevoel was blijkbaar niet goed genoeg om het duidelijk te verwoorden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kansverdeling; welke?

Een beginnetje (ik weet het zelf ook nog niet helemaal)

Als er k gebeurtenissen plaatsvinden, dan vinden er (n-k) gebeurtenissen niet plaats. Voor 1 specifieke combinatie van gebeurtenissen die wel/niet plaatsvinden is de kans:
\(\prod_{i \in I} p_{i} \prod_{j\in J}(1-p_{j})\)
waarbij I dus de verzameling van is van de k gebeurtenissen die wel plaatsvinden en J de verzameling van (n-k) gebeurtenissen die niet plaats vinden.

Volgende stap is dus om dit te sommeren over alle mogelijke combinaties van k gebeurtenissen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kansverdeling; welke?

Ik zal er straks nog eens naar kijken maar het zal waarschijnlijk computerwerk worden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer