Springen naar inhoud

Eed in heksenproces?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 19 mei 2005 - 20:47

Ik vroeg me af of iemand hier weet hoe de eed die de getuigen vroeger moesten afleggen tijdens heksenprocessen luidde.
Als niemand dit weet, dan is de eed die nu moet worden afgelegd (liefst letterlijk) ook goed.

Dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 20 mei 2005 - 10:28

Ik heb zelf nooit een hekseneed afgelegd -- noch heb ik plannen in die richting -- en betwijfel of het werkelijk zo eenvoudig ligt. Heksen zijn belijders van de Paganistische religie, genaamd 'Wicca'. Heksen kunnen Hekserij beoefenen in afzondering, en als deel van een 'coven', wat een Heksenkring is.

De moderne Heksen werken veelal in 'covens', wat gezien kan worden als Heksengemeendschappen die binnen de 'Wicca' opereren, maar er eveneens eigen richtlijnenen op na houden. Om deel te worden van zo'n gemeendschap, dient men een inwijding te ondergaan. De daadwerkelijke inwijdings procedure schijnt te verschillen per gemeendschap.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2005 - 11:29

Heksen zijn belijders van de Paganistische religie, genaamd 'Wicca'. Heksen kunnen Hekserij beoefenen in afzondering, en als deel van een 'coven', wat een Heksenkring is.

Dat is een wel heel smalle definitie van Heks! Wicca is een redelijk recente beweging die in de VS ontstaan is, terwijl hekserij al vele eeuwen geleden voorkomt/-kwam in diverse culturen, elk met een andere invulling.

Dus om op de eed terug te komen: over welke tijd en plaats hebben we het, dat is wat je minimaal moet weten om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2005 - 14:14

Volgens wordt niet een 'hekseneed' bedoeld, maar bedoelt de vragensteller de rechtbankeed die getuigen in die tijd af moesten leggen. Zweren op de bijbel en zo. (Als dat toen al bestond.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

• Gast

Geplaatst op 05 juni 2005 - 16:54

Ik kan jullie dit briljante citaat van Mark Twain niet onthouden.

During many ages there were witches. The Bible said so. The Bible commanded that they should not be allowed to live. Therefore the Church, after doing its duty in but a lazy and indolent way for eight hundred years, gathered up its halters, thumbscrews, and firebrands, and set about its holy work in earnest. She worked hard at it night and day during nine centuries and imprisoned, tortured, hanged, and burned whole hordes and armies of witches, and washed the Christian world clean with their foul blood.

Then it was discovered that there was no such thing as witches, and never had been. One does not know whether to laugh or to cry.  

• Gast

Geplaatst op 05 juni 2005 - 16:58

De volgende link is misschien interessant.

http://cti.itc.virgi...ingswt_ch02.pdf

Dame Etna

Dame Etna

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 06:14

Eh, waar ergens in de Bijbel staat dat heksen bestaan en dat ze gedood moeten worden? Dat ben ik nog nooit tegengekomen.

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2005 - 00:01

http://faculty.biu.a...lm/witches.html

Voor critici die denken dat de citaten misschien niet overeenstemmen met de Bijbel heb ik er een aantal vertaald.

Leviticus 19:26

Je mag geen vlees eten waar het bloed nog in zit. Je mag je niet inlaten met welke vorm van magie dan ook

Deuteronomium 18:10-12

Duld niet dat iemand zijn zoon of dochter door het vuur laat gaan. Laat ook geen waarzeggers, wichelaars, voorspellers, tovenaars en slangenbezweerders toe, evenmin personen die de geesten van doden kunnen oproepen

2 Koningen 20:4-6

Verder bouwde hij altaren in de tempel, hoewel de Heer bevolen had:'Ik ben de enige die in Jeruzalem vereerd mag worden.' En hij bouwde altaren ter ere van de hemellichamen op de beide tempelpleinen. Hij liet zijn zoon door het vuur gaan, hield zich op met wichelarij en toekomstvoorspelling en stelde mensen aan die geesten van doden konden raadplegen.

Exodus 22:17

Een vrouw die zich inlaat met toverpraktijken, mag niet in leven blijven

1 Samuel 28: 1-25 Te lang om te citeren.

2 Koningen 9:22

Toen Joram oog in oog met Jehu stond, vroeg hij: 'Is alles goed, Jehu?' Maar Jehu antwoordde: 'Hoe kan alles goed zijn zolang uw moeder Izebel afgoden blijft dienen en haar toverpraktijken voortzet?'

Bron: Groot Nieuws Bijbel 1992, standaardeditie, 11e druk
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2005 - 12:02

Ik vroeg me af of iemand hier weet hoe de eed die de getuigen vroeger moesten afleggen tijdens heksenprocessen luidde.
Als niemand dit weet, dan is de eed die nu moet worden afgelegd (liefst letterlijk) ook goed.

Dank

Ik heb de indruk dat men hier over een heel ander soort eed en heksenproces aan het praten is dan wat de initiŽle vraagsteller bedoelde.

Volgens mij moeten we het hebben over de processen die vooral tijdens de vroeg-moderne tijd (dus net na de middeleeuwen) werden gevoerd tegen personen die beschuldigd werden van hekserij en toverij.

De getuigen tijdens zo'n proces dienden inderdaad een eed af te leggen. Maar dat is dus geen "hekseneed"!!! Een hekseneed is een eed van de heks zelf (meestal een belofte van trouw aan de duivel) , die zij meestal deed in aanwezigheid van andere heksen...

Heb zelf ff gezocht maar een duidelijk antwoord hierop is niet meteen te vinden. De eed was trouwens ook afhankelijk van het gebied (graafschap...) waar het proces werd voltrokken.

Wie zeker een antwoord kan geven op deze vraag is professor Jos Monballyu. Heksenmaterie ligt hem nauw aan het hart...

Klik hier voor zijn persoonlijke site :
http://www.kulak.ac....s_monballyu.htm

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2005 - 18:47

Volgens wordt niet een 'hekseneed' bedoeld, maar bedoelt de vragensteller de rechtbankeed die getuigen in die tijd af moesten leggen. Zweren op de bijbel en zo. (Als dat toen al bestond.)

Ik heb de indruk dat men hier over een heel ander soort eed en heksenproces aan het praten is dan wat de initiŽle vraagsteller bedoelde.  Volgens mij moeten we het hebben over de processen die vooral tijdens de vroeg-moderne tijd (dus net na de middeleeuwen) werden gevoerd tegen personen die beschuldigd werden van hekserij en toverij.

Sorry, Cassanne had dat dus al gezegd, over heen gelezen... :shock:

On topic :

Zowel voor de getuigen ten laste als de getuigen ten ontlaste waren er, zowel tijdens het vooronderzoek als tijdens de eigenlijke procesvoering, vormen van eedaflegging voorzien, maar ik zoek nog steeds voort...

Ik moet zeggen dat wie de heksenprocessen nauw bestudeert, hetgeen ik een aantal jaren geleden heb gedaan, al gauw tot de conclusie komt dat het gerechterlijk apparaat in de vroeg-moderene tijd veel serieuzer in elkaar zat dan de meeste mensen denken. Dikwijls wordt gedacht dat er complete willekeur bestond. Deze gedachte is echter niet terecht.

Een eed bestond dus wel degelijk in die tijd, ook in de lage landen. Het enige wat ik tot nu toe echt heb teruggevonden betreffende een eed tijdens het proces is het volgende :

De Gentse heksenadvocaten waren nog niet overtuigd. Het leenhof van Olsene kreeg opdracht om Jan Dhondt te vragen waar, wanneer en hoe hij een contract met de duivel had gemaakt, waar en wanneer hij de duivel had aanbeden en waar en wanneer hij zijn doopsel en geloof had afgezworen. De verdachte lichaamsplek, en eventueel andere plekken, moesten een tweede keer worden onderzocht, zij het nu door een ervaren doctor in de geneeskunde en een gezworen chirurgijn, die beiden een verklaring onder eed moesten afleggen...

Bron :

http://www.kulak.ac.be/facult/rechten/Monballyu/Preprints/preprints/hekserijOlsene(1660-1668).htm

Edit Math: even knippen en plakken, want anders doet de link het niet goed vanwege de haakjes in de url

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures