[electriciteit] ontlading condensator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

[electriciteit] ontlading condensator

Hoi,

kheb een vraagje over het ontladen van een condensator.

thx
Bijlagen
condensator.jpg
condensator.jpg (55.53 KiB) 302 keer bekeken

Berichten: 228

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Ik hoop dat iedereen de bijlage kan zien :D , want ik krijg verrassend weinig reactie :P

Berichten: 582

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Stroom vloeit van hoge naar lage potentiaal... Als je met de groene stroom werkt moet je dus ook de polariteit van de spanning over de condensator omdraaien.

Berichten: 228

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Stroom vloeit van hoge naar lage potentiaal... Als je met de groene stroom werkt moet je dus ook de polariteit van de spanning over de condensator omdraaien.
maar dat is toch wat er gebeurt in de groene situatie, de linkerpool van de condensator heeft een hogere potentiaal, dus gaat de stroom van zijn + naar zijn - pool , dat is dus volgens de groene richtig, en dat resulteert in een spanningsval over de weerstand volges de groene richting.

Berichten: 582

Re: [electriciteit] ontlading condensator

maar dat is toch wat er gebeurt in de groene situatie, de linkerpool van de condensator heeft een hogere potentiaal, dus gaat de stroom van zijn + naar zijn - pool , dat is dus volgens de groene richtig, en dat resulteert in een spanningsval over de weerstand volges de groene richting.
?????

Ok andere vraag, mag ik je differentiaalvergelijkingen zien in beide gevallen?

Berichten: 228

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Burgie schreef:?????

Ok andere vraag, mag ik je differentiaalvergelijkingen zien in beide gevallen?
even de truke van de foor toegepast met word en printscreen en paint , want Latex had me eeuwen geduurd :D

Hopelijk is het duidelijk
Bijlagen
blabla.jpg
blabla.jpg (43.63 KiB) 290 keer bekeken

Berichten: 582

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Bekijk nu eens wat je opschrijft voor
\(U_C\)
in het groene geval... Zie je in waarom dit
\(U_C = \frac{1}{C} \int - i dt \)
moet worden?

Je kiest een referentiespanning over je condensator en je kiest een referentiestroom; dat doe je goed. In een volgende stap moet je ze echter "op elkaar afstemmen". Stroom loopt van hoge potentiaal naar lage potentiaal, of in het geval van een condensator, van de positieve naar de negatieve plaat. Zoals het in het groene geval getekend staat IS DIT NIET ZO. Vandaar de "-".

Berichten: 228

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Burgie schreef:Bekijk nu eens wat je opschrijft voor
\(U_C\)
in het groene geval... Zie je in waarom dit
\(U_C = \frac{1}{C} \int - i dt \)
moet worden?

Je kiest een referentiespanning over je condensator en je kiest een referentiestroom; dat doe je goed. In een volgende stap moet je ze echter "op elkaar afstemmen". Stroom loopt van hoge potentiaal naar lage potentiaal, of in het geval van een condensator, van de positieve naar de negatieve plaat. Zoals het in het groene geval getekend staat IS DIT NIET ZO. Vandaar de "-".
Dus ik moet eigelijk kijken naar wat er gebeurt "binnen" de condensator. Want volgens de geleiders zou ik juist zegge da de stroom in het groene geval wel van hoge naar lage potentiaal gaat. zo goed snap ik het percies toch niet :D

Berichten: 228

Re: [electriciteit] ontlading condensator

ik zou gwn zeggen:
\(U_C = \frac{1}{C} \int i dt \)
dat dit altijd geld, en dat het al dan niet negatief zijn van i gewoon volgt uit de vergelijking.

Berichten: 582

Re: [electriciteit] ontlading condensator

velgrem1989 schreef:ik zou gwn zeggen:
\(U_C = \frac{1}{C} \int i dt \)
dat dit altijd geld, en dat het al dan niet negatief zijn van i gewoon volgt uit de vergelijking.
Dat geldt ook altijd voor het geval je de stroom van de condensator bekijkt... Wat jij echter doet in de opgave is een referentiestroom in de kring en een referentiespanning over de condensator kiezen. Het kiezen van de richting van beide referentiewaarden kan los van elkaar gebeuren MAAR als je een betrekking opstelt die geldt voor de gehele kring dan moet je ze op elkaar afstemmen zoals ik hierboven reeds zei. Beter dan dit kan ik het echt niet uitleggen. Als ik wat meer tijd heb kijk ik wel even voor een aantal referenties.

Berichten: 228

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Dat geldt ook altijd voor het geval je de stroom van de condensator bekijkt... Wat jij echter doet in de opgave is een referentiestroom in de kring en een referentiespanning over de condensator kiezen. Het kiezen van de richting van beide referentiewaarden kan los van elkaar gebeuren MAAR als je een betrekking opstelt die geldt voor de gehele kring dan moet je ze op elkaar afstemmen zoals ik hierboven reeds zei. Beter dan dit kan ik het echt niet uitleggen. Als ik wat meer tijd heb kijk ik wel even voor een aantal referenties.
ik denk dat ik het wel ongeveer begrijp nu, bedankt voor de hulp!

Berichten: 582

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Geen probleem; als je bijkomende vragen hebt mag je die natuurlijk altijd stellen. Omdat het voor mij zo vanzelfsprekend lijkt hoeft dat voor jou (nog) niet zo te zijn.

Berichten: 2.746

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Je kan ook gewoon de spanningsval over de weerstand van teken veranderen, aangezien je de stroomrichting verandert.

Berichten: 582

Re: [electriciteit] ontlading condensator

Je kan ook gewoon de spanningsval over de weerstand van teken veranderen, aangezien je de stroomrichting verandert.
Dat neemt het probleem niet weg dat topicstarter niet goed weet/wist hoe hij te werk moest gaan in het geval van de groene keuze. Iets wat onontbeerlijk is voor het volledig snappen van dit soort oefeningen.

Reageer